Sevärdheter lockar svenska turister

Bilden är från Chelsea Flower Show
Bilden är från Chelsea Flower Show
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 13 maj 2017Publicerad: 13 maj 2017

En TNS Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Resia visar att en femtedel av svenskarna tycker att sevärdheter och aktiviteter är viktigare än både pris, trygghet och vädret på resan.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Allt fler svenskar planerar också sin resa utifrån specifika evenemang och ett av de populäraste är utomhusoperan i Verona, framgår det i ett pressmeddelande.

“Svenskarna har helt andra krav jämfört med för några år sedan – sol och bad räcker inte. För oss som researrangör innebär det att vi hela tiden måste vässa våra erbjudanden och ta fram nya paket med sevärdheter, aktiviteter och evenemang som lockar både stora och små”, säger Lina Eklund, presskommunikatör på Resia.

ANNONS

Lista – vad är mest avgörande vid valet av resa:
1. Att det finns sevärdheter och aktiviteter på resmålet.
2. Att resan är prisvärd.
3. Att det känns tryggt och säkert.
4. Vädret på resan.
5. Att själva resan är smidig med bra flygtider/ matkulturen och restaurangerna.

Topplistan är baserad undersökning från TNS Sifo. Totalt 1.322 intervjuer har utförts på ett riksrepresentativt urval av kvinnor och män i åldern 18-79 år.

Populära evenemang och sevärdheter i sommar:
• Arena di Verona (23/6-27/8)
• Edinburgh Military Tattoo (5-26/8)
• Chelsea Flower Show (25-27/5)
• Harry Potter Warner Bros Studios (pågår hela året)
• Disneyland Paris (maj-oktober)

Topplistorna är baserade på försäljning av Resias varumärke Box Office under perioden maj-augusti 2017.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS

Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
Volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS