Den senaste tiden har passagerare klagat på farliga ångor ombord flygplanen. Nu kan ett nytt lagförslag i USA kräva sensorer i kabinerna.
"Lukt i kabinen" – farliga ångor ombord flygplanen


Mest läst i kategorin
Det är en ny WSJ-rapport som visar att läckage har blivit allt vanligare och lett till farliga ångor i flygplanskabinerna, de senaste åren.
Farliga vätskor läcker in i kabinen
Ångorna som kommit från oljor och andra vätskor i motorerna har sedan spridits in i cockpit och kabinerna. Det har gjort att många ombord har insjuknat och flygplanen ibland har fått nödlandat.
I vissa fall har det även lett till långvariga hjärnskador och andra sjukdomar som har gjort att besättningar har fått sjukskriva sig.
“Lukt i kabinen” har blivit något som inte bara kan vara obehagligt för resenärer, utan även direkt livsfarligt har det visat sig.
Senaste nytt
Flygindustrin lyssnar på kritiken
Flygindustrin har dock lyssnat till kritiken och vill rätta till problemet.
Det sker nu både från flygbolag och motortillverkare som inför nya åtgärder för att minska läckage av giftiga ångor in i cockpiterna och kabinerna.
Ny lag på gång
Efter alla problem ombord flygplan på sistone kan en ny amerikansk lag snart även kräva sensorer som isåfall kommer upptäcka giftiga ångor ombord.
I september tog den tyska flygjätten Lufthansa samtidigt ett steg i rätt riktning genom införandet av en ny vätska som är betydligt bättre att inandas än tidigare oljor och andra flygbolag som EasyJet, Delta och KLM går nu samma väg.
Airbus vill fixa felet
Tillverkaren Airbus erbjuder flygbolagen en uppgraderingstjänst för att fixa till felet på sina modeller.

Flygindustrin har aldrig nekat till anklagelserna om farliga ångor som tar sig in i flygplanen via lufttillförseln, men har hävdat att det rör sig om så små mängder gifter att det inte är farligt att inandas – detta trots många bevis att så inte är fallet.
I siffror ska det enligt WSJ handla om giftiga läckor som inträffar vid runt 800 flygningar per 1 miljon avgångar – eller så många som 22 gånger per dag enbart i USA.
Ny olja är inte godkänd
Det har funnits en betydligt bättre motorolja sedan 2023 som är utvecklad av Frankrikes NYCO Group. Problemet är att oljan inte har godkänts ännu för kommersiella flygningar, enbart för militärflyg.
”Den har en säkrare profil med kraftigt minskad toxikologisk risk”, uppgav en av företagets chefer Grégoire Hervé tidigare.
Nu återstår att se om hela flygbranschen lyckas slå ihop sina kloka huvuden och få till metoder som gör att den där “lukten i kabinen” tillhör det förflutna.
Läs även:
Plastchocken på Europas flygplatser – därför snurrar alla in sina väskor. Dagens PS
Flygplansjätte slipper åtal – får böta en miljard dollar. Dagens PS

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.












