Ray-Ban har lanserat solglasögon i klassisk design i flera decennier. Nu är den senaste produkten ute på marknaden – och den är tekniskt framåtsyftande.
Ray-Ban lanserar glasögon för sociala medier


Mest läst i kategorin
Ray-Ban Stories kallas den nya glasögonmodellen, som Ray-Ban har designat tillsammans med Facebook. Glasögonen är utrustade med två kameror, en mikrofon och hörlurar.
Bäraren ska smidigt kunna röra sig i en miljö och filma den med glasögonen, samtidigt som glasögonen fångar upp ljud. Sedan ska man med en röststyrd funktion lägga upp klipp och stillbilder på sociala medier, skriver Göteborgs-Posten.
Den nya appen Facebook View lanserades i samband med att produkten släpptes i torsdags, och ska göra röststyrningen lättare.
Efter kritik om att Facebook kränker den personliga integriteten har företaget anpassat sig. I samband med att glasögon presenterades förklarade Facebook att glasögonen är designade så att det syns när bäraren fotograferar eller filmar. Det ska också gå att stänga av kamera och mikrofon på bågarna.
“Som med alla nya produkter, så har vi ett stort ansvar att hjälpa människor att känna sig trygga och lugna . Det gäller inte bara de som äger enheterna, utan även människorna runtomkring”, skrev Facebook i ett pressutskick i torsdag.
Priset på ett par Stories ligger inte mycket högre än för ett par vanliga Ray-Bans. 299 dollar eller 2 400 svenska kronor får du betala för att bli herre på täppan i sociala medier-sammanhang.
Men än så länge finns glasögonen bara i Ray-Bans amerikanska webshop.
Läs också:
Svenska Green Apps mot internationell expansion
Fejkad Banksy NFT såldes för 2,9 miljoner