Unga svenskar tittar mest på webb-tv och föredrar oftast Netflix och Youtube, uppger Mediavision i sin analys för det tredje kvartalet.
Nya siffror: Så tittar svensken på TV


Mest läst i kategorin
I åldrarna 15-24 brukar 60 procent titta på webb-tv en vanlig dag. Streamingtjänster dominerar där 55 procent inom samma ålderskategori tittar på dessa på daglig basis.
Baserat på innehåll utmärker sig två kategorier, drama och vad man kan kalla för ”användargenererat”. Det sistnämnda brukar oftast vara icke-professionellt skapat av själva användarna och riktar sig mot spel och e-sport.
Sett till en bredare målgrupp på 15-74 år brukar nästan 45 procent av svenskarna titta på webb-tv en vanlig dag. Samtidigt har konsumtionsmönstret mot webb-tv varit som mest påtagligt bland de mellan 55-75 år. 30 procent av dessa tittade på webb-tv en vanlig dag i tredje kvartalet, vilket är en betydligt högre siffra än i fjol.

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.