2024 var ett mer framgångsrikt år än någonsin för låtskrivare och författare. Drygt 160 miljarder kronor drog branschen in, enligt en färsk rapport.
160 miljarder rullar in – ändå växer missnöjet


Mest läst i kategorin
Pengarna rullar in, det går bra nu. Det skulle kunna säga vara slutsatsen av den rapport som internationella organisation Cisac lämnade under helgen. Cisac är svenska STIM:s internationella motsvarighet.
Tillväxt under många år
Enligt rapporten tjänade världens kompositörer, låtskrivare och artister mer än någonsin förra året. Nästan 14 miljarder euro, ungefär 160 miljarder kronor i royalties för musik, film, konst och litteratur drogs in under året.
”Konstnärer och kreatörer förtjänar tydlighet, skydd och framför allt en rättvis andel av de värden deras verk skapar”, sa Cisacs generalsekreterare Gadi Oron, enligt Dagens Næringsliv.
Läs mer: Apples streamingplaner oroar musikbranschen (Dagens PS)
Cisacs “Global Collections Report 2025” visar en tillväxt på 6,6 procent från föregående år och över 70 procent sedan 2014. Det är framför allt digitala tjänster som driver utvecklingen. Europa står fortfarande för hälften av världens totala avgifter, medan Nordamerika växer snabbast.
Senaste nytt
Köper låtskatter för miljarder
Att det verkligen finns pengar i branschen visar affärer som genomförts nyligen. Bara förra året köpte Sony Queens musik för 12,7 miljarder kronor, Pink Floyd för fyra miljarder och hälften av Michael Jacksons katalog för sex miljarder. Skriver Dagens Næringsliv.
Men trots att framgångarna är stora för många konstnärer är det långt ifrån jämnt fördelat, påpekar tidningen.
Läs mer: Islossning mellan musikbranschen och AI-tjänster (Dagens PS)
”Vissa artister, låtskrivare och rättighetsinnehavare tjänar betydligt mer idag än tidigare, medan många andra tjänar betydligt mindre”.
Kritiker pekar särskilt finger åt Spotify och deras streamingmodell, som många låtskrivare menar gynnar stjärnor de stora artisterna.
Stort missnöje
En internationell undersökning publicerad av Music Business Worldwide 2024, som Dagens Næringsliv hänvisar till visade att hela 69 procent av artisterna är “något missnöjda” eller “mycket missnöjda” med betalningar från streaming.
Cisac varnar också i rapporten för generativ artificiell intelligens som lär sig av mänskliga verk. Man menar att utan reglering skulle det kunna beröva konstnärer upp till en fjärdedel av deras inkomst.
”Konstnärer förtjänar tydlighet, skydd och en rättvis andel av de värden de skapar”, säger Cisacs generalsekreterare Gadi Oron i en kommentar.
Varningens ord från Ulvaeus
Abbas grundare och popikon Björn Ulvaeus, som för närvarande är vd för Cisac och delägare i det svenska investeringsbolaget Pophouse, uppmanar också politikerna att agera:
”Vi behöver nu politiska företrädare som ser till att respekten för mänskligt ursprung inte åsidosätts i kampen om teknisk innovation”, säger han.
Enligt Dagens Næringsliv har Ulvaeus Pophouse själva gett sig in på marknaden för musikrättigheter och äger redan katalogerna för Kiss, Cyndi Lauper, Avicii och Swedish House Mafia.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.

Jag har jobbat över trettio år som journalist. Mest med ekonomi- och arbetsmarknadsjournalistik. Men också med grävande journalistik och politik. Jag är väldigt sportintresserad och håller Västerås SK högt. Dessutom är jag en flitig musiksamlare. Har över 7000 skivor.











