I nästan ett sekel har Downsview Airport i nordvästra Toronto varit förknippad med flyg, industri och militärhistoria. Här byggdes stridsflyg under andra världskriget och här hade den kanadensiska flygindustrin länge ett av sina nav. Men 2024 stängdes flygplatsen för gott.
Miljardprojekt: Övergiven flygplats ska bli ny megastad


Mest läst i kategorin
Nu väntar den största förändringen hittills.
Området ska förvandlas till en helt ny stadsdel för över 50 000 invånare, med parker, bostäder och arbetsplatser – ett projekt som väntas kosta 30 miljarder dollar och ta 30 år att färdigställa. Det berättar CNN.
Från landningsbana till stadspark
Den gamla flygplatsen omfattar omkring 370 hektar. Hjärtat i området – den drygt två kilometer långa landningsbanan – ska nu få ett helt nytt liv. I stället för flygplan blir den en bilfri park som ska binda samman sju olika stadsdelar.
Varje område ska få sin egen prägel med bostäder, skolor, bibliotek, butiker och mötesplatser. Samtidigt ska den gamla banan fungera som ett gemensamt stråk genom hela området.
“Landningsbanan blir den ”sammanbindande vävnaden” som knyter ihop stadsdelarna och samtidigt respekterar och firar platsens flygindustriella arv”, säger Derek Goring, vd för Northcrest Developments.
Missa inte: Här är Sveriges sämsta flygplats för dig som vill komma i tid. Dagens PS
Senaste nytt
Historien ska sparas – för klimatets skull
Ett centralt grepp i projektet är att inte riva mer än nödvändigt. Enligt utvecklaren finns det stora klimatvinster i att bevara befintliga byggnader.
“Det finns mycket inbäddat koldioxidvärde i de befintliga byggnaderna, och i stället för att riva dem och bygga allt nytt finns det en stor klimatfördel i att behålla dem”, säger Goring.
Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?
De stora flyghangarerna, byggda mellan 1950- och 1990-talet, ska byggas om till lokaler för bland annat filmproduktion, lätt industri och cleantech.
Taken ska täckas med växtlighet för att ta hand om regnvatten, minska risken för översvämningar och stärka den biologiska mångfalden.
Naturen ska ta plats igen
Landskapsarkitekterna bakom projektet vill också återskapa natur som fanns på platsen långt innan flygplatsen byggdes. Området låg tidigare i det som kallas Carolinian forest, en av södra Ontarios artrikaste naturtyper.
“Naturen på platsen var tvungen att hållas tillbaka för att flygverksamheten skulle vara säker”, säger Emily Mueller De Celis från landskapsarkitektfirman MVVA till CNN.
Nu ska området i stället ”återförvildas”, med inhemska växter och lösningar som gör att vatten kan absorberas lokalt. Det ska minska belastningen på Torontos vattensystem och minska risken för översvämningar längre nedströms.

Framtiden får avgöra detaljerna
Projektet kommer att byggas i etapper. Första delen, Hangar District, omfattar cirka 3 000 bostäder och ska börja byggas i början av 2026. Målet är att den ska stå klar runt 2031.
Eftersom hela satsningen sträcker sig över tre decennier vill utvecklaren inte låsa fast sig vid detaljer för långt i förväg.
“Världen kommer att förändras mycket … vi försöker inte bestämma 2025 hur framtiden ska se ut om 20 eller 30 år”, säger Goring.
I slutändan är ambitionen att den nya stadsdelen inte ska kännas som ett isolerat prestigeprojekt – utan som en naturlig del av Toronto.
“I slutändan handlar det om att leverera en riktigt hög livskvalitet”, avslutar Goring.
Läs också: Här är flygplatsen alla reser till – och den som ingen vill lämna. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.










