Bulgari ömskar skinn med uppdaterad design

Bulgari serpenti
Bulgari firar kollektionen Serpenti som fyller 75 år (Foto: Bulgari).
Annika Menckel
Annika Menckel
Uppdaterad: 21 apr. 2023Publicerad: 21 apr. 2023

Anrika smyckesföretaget Bulgari uppdaterar sin ikoniska kollektion Serpenti som i år fyller 75 år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet

Stockholms krogscen byter tempo: "300 bra restauranger"

13 dec. 2025
ANNONS

Italienska Bulgari är känt för sina vackra, unika och exklusiva smycken.

Under 139 år har företaget med bas i Rom, förfört sina kunder med juveler som drar blickarna till sig. I år når man en viktig milstolpe då den klassiska kollektionen Serpenti fyller 75 år.

Serpenti, eller ormen på svenska, är ett av Bulgaris mest omhuldade och kända motiv.

Kollektionen uttrycker allt som varumärket står för – en passion för färg, känslan för att kombinera exotiska material, innovativt konstnärskap och glamour. 

Ett historiskt motiv

Ormen har varit representerad i smycken sedan tiden för de egyptiska faraonerna, såväl som under Antiken. De båda kulturerna korsades förstås, och intressant nog hade Bulgaris grundare Sotirios Voulgaris grekiskt påbrå.

Sedan Bulgaris första smycke med motivet dök upp i slutet av 1940-talet har Serpenti burits av några av Hollywoods största namn.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Lanserades 1948

Den första Serpenti lanserades 1948 och var en klocka som såg ut som ett armband. Armbandet tillverkades med en teknik kallad “Tubogas” och som satte Bulgari ordentligt på kartan. 

ANNONS
Bulgari

Med tekniken Tubogas lanserade Bulgari ett fjädrande slingrande armband (Foto: Bulgari).

Tekniken gav designen en fjädrande och slingrande siluett som aldrig tidigare skådats i smyckessamanhang, och snart blev klockorna hett eftertraktade.

Det var dock senare på 1950-talet som Bulgari började avbilda ormen ordentligt, med huvud och allt.

Bulgari

Sedan 1950-talet är ormen mer framträdande i designen (Foto: Bulgari).

Bulgari – stjärnornas juvelerare

På 1960-talet tog Serpenti plats som en riktig ikon. Den italienska glamouren hade smugit in sig i den amerikanska filmens värld, och förankrade Serpenti och Bulgari i filmdukens historia. 

serpenti

Elizabeth Taylor under inspelningen av Cleoptra med sin Serpentiklocka runt handleden (Foto: Bulgari).

Under inspelningen av Cleoptra 1962, bar Elizabeth Taylor bar en Serpenti, och hennes älskare Richard Burton (som för övrigt överöste Taylor med juveler) lär ha sagt att Bulgari var den enda italienska Taylor behärskade.

“Den enda italienska Elizabeth kan är Bulgari.”

ANNONS

Uppdaterad design

Fortfarande tillverkar Bulgari så kallade “high jewellery” i Serpenti-designen, men i dag erbjuder man också enkla, men fortfarande eleganta alternativ.

Precis som en orm ömsar skinn återuppfinner och uppdaterar Bulgari ständigt kollektionen, och den känns alltid modern.

Serpenti

Kampanjbild för Serpenti 75 (Foto: Bulgari).

Bulgaris design fortsätter att locka både återkommande och nya kunder, och ormens hypnotiska charm ser ut att bestå.

Här kan du se och köpa hela kollektionen.

Vill du läsa mer om mode, smycken och design? Så här enkelt tar du del av Dagens PS kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Nu ska vi bära lyxklockan runt halsen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Tidlös elegans. Investera i din stil hos Flattered

Flattered skapar premiumskor och accessoarer som håller säsong efter säsong. Uppdatera din privata (och professionella) garderob med design som känns lika bra som den ser ut. Smart lyx för din aktiva vardag.

Shoppa tidlös lyx här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS