Dagens PS

Bodil Ericsson Torp: "Det finns en plats för good enough"

Bodil Ericsson Torp
Bodil Ericsson Torp är företagsledaren som gått från klarhet till klarhet sedan hon klev in på mediascenen. (Foto: VO2)
Jennie Nysted
Jennie Nysted
Uppdaterad: 23 apr. 2023Publicerad: 23 apr. 2023

Bodil Ericsson Torp är företagsledaren som verkat inom media hela sitt yrkesverksamma liv och inte ryggar för obekväma beslut. Här delar hon sin syn på förändringsarbete och ”duktiga flickor” och berättar varför digitaliseringen av mediabranschen är det bästa som hänt. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bodil Ericsson Torp vacklar ytterst sällan i sina beslut. Som passionerad företagsledare och entreprenör är tillväxtresor, förändringsarbete och strategiska affärsmodeller en självklar del av hennes DNA.

Det har gjort henne till en åtråvärd resurs i ett antal svenska bolagsstyrelser och tagit henne till toppositioner inom Bonnierkoncernen och Aller Media, och nu mediatech-bolaget VO2.

En uppstickare i mediadjungeln som på kort tid gjort stora framsteg genom att samla spjutspetskompetenser inom media och tech, och under Bodils ledning ska ut på tillväxtresa.

Bygger långsiktig lönsamhet

Gemensamt för alla bolag Bodil Ericsson Torp verkat inom är uppdraget att bygga lönsam tillväxt utifrån ett långsiktigt perspektiv. VO2 är ett nystartat börsbolag byggt av tech- och media entreprenörer.

Det kan ställas mot Bonniers och Aller Media – båda familjeföretag med ett långt arv som haft stor inverkan på det svenska medielandskapet av i dag och digitaliseringen av densamma.

En ständigt pågående förändringsprocess som Bodil Ericsson Torp verkat för och älskat ända sedan hon gick ut gymnasiet.

“För mig har transformationen som skett inom media över tid gjort branschen ännu mer spännande, för det som också är intressant är att dagens generation inom media, tech och de kommersiella delarna är mycket mer nyfikna, drivna och öppensinnade för att lära sig nya saker och utvecklas som individer”, säger hon.

ANNONS

“Man kan inte gå in i den här typen av roll utan att våga ta tuffa beslut, så det krävs mycket mod hela tiden. Men har jag väl bottnat i beslut då kör jag. Och då handlar det om att göra det bästa av situationen för att kunna behandla alla medmänniskor oavsett position med stor respekt, eftersom tuffa beslut kan få stora konsekvenser för den enskilda individen och det är något jag har väldigt stor respekt för. Men det är klart att jag ibland måste ta på mig en liten rustning av stål för att kunna gå genom eld och verkligen vara redo att göra det.”

Otålig längtan efter något annat

Det är även egenskaper som beskriver en ung och hungrig Bodil Ericsson Torp. Då med en stadig fot i den småländska småföretagarandan i Värnamo, och den andra i en otålig längtan efter ett större sammanhang.

Det skulle visa sig att det fanns i Stockholm och Sveriges då största mediakonglomerat, som Bodil blev en del av när bolaget hon arbetade för köptes upp av Bonniers.

En utmärkt läroplats att visa framfötterna på för en ung entreprenör med mycket skinn på näsan. Om än en grön sådan.

“När jag kom till Stockholm hade jag inga kontakter eller någon räkmacka in på jobb, det var hårt arbete och visa resultat, med målet att ta mig vidare i karriären”, säger Bodil.

Och så blev det.

Bodil Ericsson Torp

“Jag tror ju väldigt mycket på det här att grunda affärerna i en tydlig strategi och sedan hålla sig till den. Strategier kan alltid omprövas och de måste naturligtvis vara flexibla utifrån hastigheten på marknaden där det händer en massa saker, men du måste ha en riktning för bolaget och bestämma dig”, säger Bodil Ericsson Torp. (Foto: VO2)

ANNONS

Yngsta vd:n på Bonnier

Bodil arbetade hårt inom flera olika divisioner och började leverera resultat. Efter ett raskt avancemang på Bonniers kom språngbrädan hon väntat på med magasinet “Vi i Villa”, som hon fick möjlighet att expandera på nordisk basis, som en av Bonniers då yngsta kvinnliga vd:ar.

Det följdes upp av digitaliseringen. En milstolpe som kan vara svår att greppa för generationen som lärt sig att svajpa med modersmjölken, men där och då förändrade allt.

“Under min tid på Bonnier kom omställning från print till digitalt, där alla kanaler exploderade. Dels via sociala medier, men också alla tidningar som skulle ha sin egen webbsajt”, berättar Bodil.

Ny teknik, nya möjligheter

Den nya tekniken öppnade upp en enorm flora av möjligheter där alla mediejättar skulle finna sin unika position och affärsmodell, tillsammans med intäkterna som matchade den, vilket väckte frågan hur man egentligen skulle tjäna pengar på digitala kanaler?

En utmaning som Bodil verkligen fick möjlighet att sätta tänderna i när hon efter femton år på Bonniers blev vd för det danskägda familjeföretaget Aller Media.

Ett spretig mediahus med tyngdpunkt på vecko- och månadstidningar som vid den tidpunkten hade halkat efter på framtidståget och törstade efter en ny riktning med digitala kanaler och lönsamma intäktsmodeller.

ANNONS

Tydliga strategier

Det blev startskottet för en helt ny strategi för av hela den svenska koncernen, med ett fokus på digitala kanaler, analys och tech kryddat med nyförvärv till nya affärsdivisioner, men även nedskärningar och omprioriteringar, på gott och ont.

Allt enligt Bodils strategi.

“Jag tror ju väldigt mycket på det här att grunda affärerna i en tydlig strategi och sedan hålla sig till den. Strategier kan alltid omprövas och de måste naturligtvis vara flexibla utifrån hastigheten på marknaden där det händer en massa saker, men du måste ha en riktning för bolaget och bestämma dig. Vad är det vi ska tjäna pengar på och vilken uppgift ska vi fylla på marknaden?” säger Bodil.

En chock för många medarbetare

Nya visioner och affärsidéer kräver dock tuffa beslut.

“Jag såg ganska snabbt när jag kom in på Aller, att om vi bara fortsatt att driva företaget som vi då gjorde, hade vi gått med förlust, och det blev en chock för många medarbetare när jag kom in”, säger Bodil Ericsson Torp.

Hon förklarar samtidigt att risk och konsekvens alltid måste vägas in i en strategi, oavsett hur nära hjärtat ett projekt eller en resurs ligger.

ANNONS

“För mig handlade det om att rädda bolaget och bygga nya intäktsströmmar med lönsamhet i fokus som i förlängningen skulle kunna skapa nya arbetstillfällen framåt. Så det gäller ju att ha det stora perspektivet när man går in och gör den stora förändringsresan, och samtidigt förstå att vägen dit kommer vara supertuff.”

“Nu generaliserar jag, men vi kvinnor vill alltid att allt ska vara top notch. Stor del av framgångsrika kvinnor har duktiga flickan-syndromet, medan många män kör lite mer rally i sina leveranser.”

Måste våga ta tuffa beslut

På frågan hur hon står emot påfrestningen som det trots allt innebär att exekvera extremt obekväma strategier kommer svaret snabbt.

“Man kan inte gå in i den här typen av roll utan att våga ta tuffa beslut, så det krävs mycket mod hela tiden. Men har jag väl bottnat i beslut då kör jag. Och då handlar det om att göra det bästa av situationen för att kunna behandla alla medmänniskor oavsett position med stor respekt, eftersom tuffa beslut kan få stora konsekvenser för den enskilda individen och det är något jag har väldigt stor respekt för. Men det är klart att jag ibland måste ta på mig en liten rustning av stål för att kunna gå genom eld och verkligen vara redo att göra det.”

Fötterna på jorden

Så var hämtar hon modet?

“Jag har fötterna på jorden och är väldigt grundad i mig själv, och jag tycker att jag har en hållbar känsla i mig själv för att kunna ta de här tuffa situationerna”, säger hon.

ANNONS

En egenskap som visat sig livsnödvändig när det blåser som allra mest.

“Det är jag som är ytterst ansvarig och jag måste också kunna stå upp för det och ta de tuffa besluten, men också kommunicera dem, det betyder att det är jag som måste möta personalen. Det går inte att delegera sådana saker”, säger hon bestämt.

Finns en plats för ”good enough”

Så är Bodil Ericsson Torp samtidigt noga med att betona att utvecklingsarbete är en lagsport och att det är viktigt att våga be om hjälp.

“Jag är möjlighetsorienterad men har lärt mig under vägens gång se till att identifiera riskerna, men också ställa frågor till de personer som kan mer än jag, och är involverade i de olika besluten”, säger hon.

En annan viktig lärdom hon dragit i en mediakarusell som aldrig slutar snurra, är att alla leveranser inte behöver vara 130 procent och att det måste finnas en plats för “good enough”.

I synnerhet om du är kvinna.

“Nu generaliserar jag, men vi kvinnor vill alltid att allt ska vara top notch. Stor del av framgångsrika kvinnor har duktiga flickan-syndromet, medan många män kör lite mer rally i sina leveranser.”

ANNONS

Inte en kvinna i sikte

Ett återkommande fenomen som gör att många kvinnor sliter i onödan, för att de är så ambitiösa.

“I min tidiga karriär så satt jag ju i styrelse och hade styrelser där jag enbart rapporterade till män. Det var inte en kvinna i sikte, och det var ganska speciellt och då krävdes det ju också mod för att kunna stå upp för det som jag ansåg viktigt i min roll som vd”.

Utmaningar som hon där och då hanterade genom att lära sig männens språk.

“Det fanns ju gånger de pratade över mitt huvud. Jag var ju också ganska ung då, så det var en ganska tuff och lärorik skola, men jag hade också turen i att komma in i flertalet styrelser där det sedermera blev fifty fifty kvinnor och män”, säger hon.

En bit kvar till glastaket

I dag är medielandskapet förändrat i grunden, och både Bonniers och Aller Media stöpta i nya former, så även svenskt näringsliv. Med det sagt är det fortfarande en bit kvar till det berömda glastaket. Inte minst sedan nyckelpersonerna som sitter i nomineringskommittéerna till de flesta styrelser fortfarande är män.

“Det går åt rätt håll, men väldigt, väldigt sakta, och det jag mött i min karriär är att när du går upp på vd-stolen som kvinna, så har du oftast en man vid din sida som har sin egen karriär, medan mannen som går på vd-positioner fortsatt har kvinnor som är hemma eller arbetar halvtid. Män har helt enkelt en annan backup”, säger Bodil.

ANNONS

Fler chefer måste visa vägen

Hon berättar att hon i dag har förmånen att arbeta tillsammans med Douglas Roos, medgrundare och operativ styrelseordförande på VO2, som dedikerat stora delar av sitt entreprenörskap till att lyfta kvinnor, men konstaterar samtidigt att näringslivet hungrar efter fler personer av den kalibern.

“Ska vi få fram fler kvinnor till tunga chefspositioner så måste vi vara flera som går före och visar att det går att vara kvinna på en tung chefsposition och fixa det här med familjen. För det som annars sker när man kommer upp på de här nivåerna är att kvinnor ofta tackar nej och det är en stor förlust för hela näringslivet”, säger Bodil.

Ännu ett paradigmskifte

Och så tiden. En ständig källa till huvudbry i en tid där allt sker i ultrarapid

“Den största utmaningen just nu är den här enorma utvecklingshastigheten och att bedöma affärsmöjligheterna i den utvecklingen som sker, inte minst nu till exempel med AI och Chat GPT som är en ny tid”, säger Bodil.

Ännu ett paradigmskifte, som precis som digitalisering är en naturlig del av det mediala ekosystemet och maktspelet.

Det för oss in på moderna skildringar av media, HBO Max släktsaga “Succession”, och väl hur den nidbilden stämmer överens med det svenska medielandskapet?

ANNONS

“Det finns ju likheter mellan verkliga företagsdynastier och ledare. Framförallt i de här familjeägda koncernerna med en lång historik där det absolut förekommer rivalitet och högljudda diskussioner om vem som ska ta över ledarskapet. . Och det handlar ju om en del om maktbegär till exempel.”

Stor värme och inkludering

Att mediabranschen skulle vara en iskall eller cynisk plats håller hon däremot inte med om.

“Jag har alltid bemötts med väldigt stor värme och inkludering. Båda familjerna har också haft stor respekt för oss som företagsledare. Och det är klart att man inom både Bonnier och Aller har sagt upp många vd:ar genom årens lopp, men jag har ju haft förmånen att inte råka ut för det än så länge, utan själv valt att lämna och gå vidare till andra attraktiva jobb.”

Hon förklarar att de personer som verkar inom media egentligen är extremt generösa och delar med sig, vilket också är en del av dragningskraften i det.

Inte minst sedan tech blivit en självklar del av branschen.

“Media och mediekanaler är ju ingenting utan tech. Så giftermålet mellan innehåll och tech är ju fantastiskt, och där möts så otroligt intressanta kompetenser som har nytta av varandra hela tiden.“

Ett utbyte som också visat sig under VO2:s tillväxtresa. Under 2022 ökade bolaget sin omsättning med drygt 174 miljoner motsvarande 59 procent till 466 miljoner kronor.

ANNONS

“Mediabranschen har onekligen haft sina stora utmaningar och varit hårt konkurrensutsatt där det skett en stor kompetensväxling. Idag har de flesta aktörerna inom media ställt om och det skrivna ordet, tillsammans med den rörliga bilden och ljudet får helt nya dimensioner tack vare tekniken. Det finns en fantastisk samklang och skapar helt nya möjligheter till spännande affärer, och det är just där som vi verkar inom VO2 med fokus på spjutspetskompetens inom tech och media, med tydliga intäktssynergier mellan bolagen som vi förvärvar”, säger Bodil.

”Media har aldrig varit roligare”

Så lever vi också i en tid där mediekonsumtionen slår alla rekord och människor rör sig simultant mellan rörlig bild, ljud och textbaserad media, vilket skapar enorma affärsmöjligheter för en bransch som återkommande dömts ut.

Med en omvärld i krig och en ekonomi i fritt fall har medielandskapet heller aldrig varit mer komplext. En dröm för vd:n som aldrig slutar utmana sig själv och andra.

“Konjunkturen är vad den är, men media har aldrig varit roligare än nu, och jag tänker att det är en enormt stimulerande miljö att vara i om man känner att man har passion för det, och jag känner att jag har en enorm stor passion för affärer inom  tech och media. Samtidigt vill jag ständigt veta hur vi tillsammans kan bli ännu smartare  inom branschen, som gynnar både kunder och slutkonsumenter”, säger Bodil Ericsson Torp.

Förändringsarbetet fortsätter och Bodil Ericsson Torp tar täten.

Bodil Ericsson Torp

Gör: Vd på börsnoterade media techbolaget VO2.

Karriär i korthet: Inledde sin mediala bana efter gymnasiet med direktreklam och postorderkataloger på Jotex. Utbildad civilekonom vid Linköpings universitet. En del av Bonnierkoncernen under femton år, varav bolagets koncernledning under tre år. Koncernchef för Allers Media Sverige under åtta år. Sedan hösten 2021 vd för mediatech-bolaget VO2. Aktiv ledamot i ett antal bolagsstyrelser, däribland Expressen Lifestyle Media och medie-tech-bolagen Borg Owilli , Livewrapped och Leeads. 

Drivkrafter: Jag älskar att utveckla bolagsaffärer och är nyfiken på människorna och drivet bakom affärerna. Framförallt drivs jag av lust och av att förbättra, utveckla och se konkreta resultat.

Om mod:Jag är uppvuxen i det småländska entreprenörslandskapet med uppfattningen om att allt går, men det gäller att jobba hårt och ha koll på pengarna.”

Tvivel: “När jag när jag väl fattat ett beslut vacklar jag väldigt sällan, men däremot kan jag tvivla mycket innan jag tar beslutet. Men jag har lärt mig under vägens gång se till att försöka identifiera riskerna, men också ställa frågor till de personer som kan mer än jag, och är involverade i de olika besluten.”

Inspiration: Människor i min omgivning inspirerar mig. VO2 är fortfarande en relativt ny plats för mig och jag tänker ofta på vilken ”kick” jag får att gå till jobbet och möta alla härliga och kompetenta entreprenörer runt om i VO2.

Om idéer: “Jag har fått lära mig att jag inte kan kanalisera alla idéer. Jag får vara otroligt medveten om mitt fokus, jag ofta fokus på aktiviteter som främst hör till VO2s tillväxtstrategi, men också förmågan att kunna tacka nej och säga nej, jag är inte jättebra på det, men jag tränar på det.”

Vill du läsa mer om entreprenörskap och spännande personligheter? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!

ANNONS

Relaterade artiklar:

Nina Siemiatkowski – med planeten i första rummet 

Doldisarna bakom miljardaffärerna

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

Jennie Nysted
Jennie Nysted

Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS