Dagens PS

Insidan av "Solemates" – så lever de superrika till havs

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 maj 2025Publicerad: 17 maj 2025

Heesens senaste superyacht har levererats. Fartyget kombinerar anpassad design med tekniska lösningar för långa resor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den nederländska skeppsvarvet Heesen Yachts har nyligen färdigställt och levererat sitt senaste tillskott i 55-metersklassen av stålbyggda superyachter, benämnd “Solemates”. Fartyget, som tidigare gick under projektnamnet YN 20655, avslutade sina sjötester i Nordsjön och överlämnades till sin ägare den 30 april.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Denna leverans markerar ytterligare ett fartyg i Heesens etablerade serie och representerar ett återkommande samarbete med en erfaren yachtägare.

Anpassad interiör efter kundens preferenser

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Designprocessen för “Solemates” involverade en aktiv delaktighet från den beställande parten, som tillsammans med Silvia Margutti från designbyrån Luca Dini Design och Arkitektur samt Heesens interna expertis, utformade interiören, skriver Robbreport.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Resultatet är en anpassad miljö med specifika önskemål implementerade i detaljer som färgpalett, utformningen av huvudtrappan – konstruerad av akrylpaneler med inbäddade guld- och kristallfragment – och installationen av en rymlig jacuzzi på det övre däck.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Kapacitet och boende ombord

ANNONS

“Solemates” är dimensionerad för att rymma upp till tolv passagerare och en besättning på tretton personer. Gästboendet är fördelat på fyra kabiner belägna på nedre däck. Ägarens privata svit, med full bredd och en avskild fransk balkong, är placerad på huvudäck. En ytterligare VIP-svit finns tillgänglig på bryggdäcket.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Exteriör design och stil

Exteriört har Omega Architects, under ledning av Frank Laupman, ansvarat för linjerna, vilka nyligen har genomgått en stilistisk uppdatering för att inkorporera ett mer samtida formspråk. Yachten har en total volym om 760 GT och är konstruerad med fokus på förmågan till längre autonomi till sjöss. Skrovkonstruktionen, av typen Fast Displacement Hull Form (FDHF), samverkar med två stycken MTU 4000 M63-dieselmotorer för att uppnå en maximal hastighet om 15,5 knop.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Framträdande designelement

En av de framträdande designegenskaperna i exteriören är den så kallade “hajtand”-detaljen vid överhänget av styrhuset, vilket ger ett distinkt visuellt intryck. Den rena och avskalade designen har inneburit att traditionella fribordslister har eliminerats, vilket bland annat resulterat i en akterparti på överbyggnaden utan synliga pelare, vilket ska bidra till en obruten panoramavy över havet.

Denna designfilosofi har även tillämpats i huvudsalongen och sky loungen genom att minimera antalet fönsterspröjs, i syfte att förstärka kopplingen mellan interiör och exteriör.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
ANNONS

Teknisk prestanda och effektivitet

Under vattenlinjen bidrar det avancerade FDHF-skrovet till fartygets prestanda och effektivitet. Kombinationen med de två MTU 4000 M63-motorerna, som uppfyller IMO Tier III-emissionsstandarder, möjliggör en räckvidd på 4 500 nautiska mil vid en marschfart av 13 knop, med en bränslekapacitet på 100 000 liter och en färskvattenkapacitet på 24 000 liter.

Familjens sjuåriga jordenruntresa ombord på lyxig expeditionsbåt

Familjen Schröder har lämnat vardagen bakom sig. Ett sjuårigt äventyr på världshaven har inletts ombord på lyxyachten Maverick. Tyske affärsmannen Tom

Layout och inredningens betydelse

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Layouten ombord på “Solemates” framhålls som en ytterligare fördel, särskilt med tanke på potentiell charterverksamhet och kunder från Mellanöstern som ofta efterfrågar ett större antal gästkabiner. Valet av Luca Dini Design och Arkitektur för interiören understryker Heesens ambition att leverera högkvalitativa lösningar.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

Varvet har även ett eget snickeri, Heesen Yachts Interiors, vilket möjliggör en noggrann kontroll över kvaliteten på de material och det hantverk som integreras i fartygen.

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
ANNONS

Offentlig visning och tillgänglighet för charter

Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)
Heesens Yacht Solemates. (Foto: Heesens Yacht)

“Solemates” kommer att presenteras för en bredare publik under Monaco Yacht Show i september. För potentiella kunder finns även möjligheten att hyra yachten genom Luxury Yacht Group.

Armani sjösätter lyxdröm – en gyllene jätte på 72 meter

En gyllene dröm har sjösatts och väntar på att upptäckas. Armani har designat en yacht med inspiration från militären. Den italienska designikonen Giorgio

Läs också:

“Olyckligt” – SCA avverkade 300 år gamla tallar. News 55

Svenskarnas krisberedskap brister – få har kontanter hemma. E55

Vindkraftsbolag får betala för Trumps beslut: “Bananrepublik”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS