Dagens PS

Volvo i ny olycka: Bromsar slutade fungera efter uppdatering

Här försöker föraren stoppa bilen genom att köra upp mot en vall. (Foto: Carscoops Youtube)
Här försöker föraren stoppa bilen genom att köra upp mot en vall. (Foto: Carscoops Youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 07 juli 2025Publicerad: 07 juli 2025

Igen: Volvo inblandad i olycka efter mjukvarufel. Dagens PS har rapporterat om liknande incidenter i både Sverige och Norge.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En Volvo XC90-ägare upplevde en skrämmande situation när bilens bromsar plötsligt slutade fungera under färd. Incidenten inträffade kort efter en mjukvaruuppdatering och har nu lett till en återkallelse av närmare 12 000 fordon, skriver Carscoops.

Händelsen, som fångades på film, belyser de potentiella risker som kan uppstå med moderna bilars komplexa mjukvarusystem.

Plötsligt bromsbortfall på bergsväg

En Volvo XC90, bara två månader gammal, var inblandad i en oroande incident på en brant bergsväg i Kalifornien. Ägaren, som vi för anonymitetens skull kallar Max, berättade om hur bromsarna helt plötsligt upphörde att fungera under nedfärden.

I det här fallet var det en Volvo XC90 Recharge som fick problem. (Foto: Volvo)
I det här fallet var det en Volvo XC90 Recharge som fick problem. (Foto: Volvo)

Detta skedde bara några timmar efter att fordonet hade fått en mjukvaruuppdatering, version 3.5.14, hos en auktoriserad Volvo-återförsäljare.

Max tvingades då styra av vägen och in i en bergssida för att undvika att köra utför ett stup.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Omfattande återkallelse efter incidenten

Max bil är en av tusentals som omfattas av en nyligen utfärdad återkallelse. Denna återkallelse varnar förare för att använda körlägen som “enpedalskörning” eller “B-läge” under vissa förhållanden.

ANNONS

Återkallelsen gäller ett brett spektrum av modeller, inklusive S60, V60, S90, XC60, XC90, XC40, EX40, EC40 och C40 från modellåren 2020 till 2026.

Problemet har kopplats till mjukvaruversion 3.5.14, som kan leda till förlust av bromsverkan efter att ha “kustat nedför i minst 1 minut och 30 sekunder”.

Volvo i rampljuset efter mystiska garagekrascher

En serie uppseendeväckande incidenter där Volvobilar skenat i parkeringsgarage har satt fokus på bilmärkets säkerhet. Senast i raden hängde en Volvo

Händelseförloppet som ledde till olyckan

Händelsen inträffade den 13 maj när fordonet, en Volvo XC90 Recharge, körde med den problematiska mjukvaruversionen. Föraren använde B-läget under nedfärden på Corona Road i Carmel Highlands, Kalifornien.

Vägen var smal och hade en brant sluttning längs passagerarsidan. Instrumentbrädan och en inbyggd dataregistrator fångade förloppet.

Ungefär 1 minut och 40 sekunder in i nedförsbacken började bilen accelerera utan att gasen trycktes ned. Data från dataregistratorn visade att färdbromsen var aktiverad, men bilen fortsatte att öka hastigheten. I ett försök att undvika ytterligare acceleration styrde föraren upp på den vänstra bergssidan.

Bilen skakade våldsamt, smuts flög, och den återvände sedan till vägen. Lyckligtvis aktiverades bromsarna igen och bilen stannade.

Skadorna var dock omfattande: krockkuddar hade utlösts, framhjulet på förarsidan, däcket och fjädringen var skadade, och hjulen hade splittrats. Även underredet fick skador.

ANNONS

En oberoende utredning av en expert på olycksrekonstruktion bekräftade förarens berättelse. Data före kraschen visade att bromsarna inte svarade under nedförsbacken, och hastigheten ökade under de fem sekunderna före kollisionen trots att bromspedalen var nedtryckt och ingen gas gavs.

Fuktproblem i Volvo XC40: Kan det förklara olyckorna?

En rad oroväckande incidenter med Volvo XC40 har väckt frågor om bilens säkerhetssystem. Senaste avslöjanden pekar på att fukt i bilens elektronik kan

Volvos respons och framtida åtgärder

Volvo har kommenterat incidenten och betonar att “säkerhet är en högsta prioritet för Volvo Cars, och vi tar denna incident på allvar”.

Företaget bekräftar att en återkallelse nyligen utfärdades för vissa laddhybrider och rena elbilar för att åtgärda en bromsfunktion som kan påverkas efter att ha “rullat nedför i minst 1 minut och 30 sekunder” i “B-läge” eller “enpedalskörning” utan att använda bromspedalen.

En granskning av fordonsdata bekräftade att detta scenario inträffade vid olyckstillfället. Volvo har åtgärdat problemet med en mjukvarukorrigeringsfil som släpptes tidigare i juni. Företaget uppmanar alla ägare av berörda fordon att ladda ner den senaste trådlösa uppdateringen eller besöka en auktoriserad Volvo-återförsäljare för att få problemet åtgärdat.

Om uppdateringen inte har installerats, bör förare undvika att använda “B-läge” eller “enpedalskörning”.

Förare i chock när elbilar okontrollerat accelererar

En våg av mystiska incidenter där elbilar från Volkswagen och Volvo plötsligt accelererar okontrollerat har skakat om bilvärlden. Förare beskriver

Volvo har försäkrat Max att reparationerna täcks av garantin. Max uttryckte dock besvikelse över Volvos respons, med tanke på den livsfara han upplevde.

ANNONS

Trots Volvos uttalande kvarstår vissa frågor, bland annat en detaljerad kronologisk rapport till NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) om hur företaget upptäckte problemet och exakt vad i mjukvaruversion 3.5.14 som utlöser felet.

Det är också anmärkningsvärt att Volvos ursprungliga anvisning nämnde att felet kunde uppstå efter en minut och fyrtio sekunders rullning nedför, en tidsgräns som nu har reviderats till en minut och trettio sekunder.

För närvarande är det avgörande att ägare av fordon som omfattas av återkallelsen är försiktiga. De måste antingen se till att de har uppdaterat sin mjukvara bortom 3.5.14, eller undvika att använda “enpedalskörning” eller “B-läge”. Detta kan skydda inte bara deras fordon utan, viktigast av allt, deras liv.

Skräckfärd i XC40: “Jag hade noll kontroll”

Flera olyckor med Volvo XC40 har skapat oro bland förare. Några har upplevt att bilen plötsligt accelererat okontrollerat. Vad ligger bakom dessa

Missa inte:

Ferrari återfår rätten till det ikoniska namnet “Testarossa”. Dagens PS

Mercedes erkänner: EQS kom för tidigt – men det fanns en plan. Dagens PS

Nu införs batteribetyg – ska göra bilköp tryggare. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS