Dagens PS

Tullar på bilar kvar – tusentals jobb hotas

Göteborgs hamn är navet för Sveriges bilexport. Nu riskerar Volvobilar att fastna i tullkaoset. (Foto: Adam Ihse / TT)
Göteborgs hamn är navet för Sveriges bilexport. Nu riskerar Volvobilar att fastna i tullkaoset. (Foto: Adam Ihse / TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 11 apr. 2025Publicerad: 11 apr. 2025

Höjda tullar på bilar hotar tusentals jobb i fordonsindustrin. Osäkerheten kring exporten till USA slår hårt mot svenska leverantörer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tusentals jobb i svensk fordonsindustri hänger på en skör tråd. Trots besked om pausade tullar från USA kvarstår avgifterna på bilar – och det får konsekvenser.

Planer rivs upp, leveranser stannar och produktionen bromsar in. I Göteborgs hamn märks trycket tydligt.

“Minst 54 000 jobb hotas”

GP rapporterar att flera europeiska bilmärken, däribland Audi och Jaguar Land Rover, helt slutat exportera till USA. Tusentals fordon står nu stilla i amerikanska hamnar i väntan på klara besked.

“Vi tappade 54 000 jobb bland leverantörerna till fordonsindustrin ifjol i Europa – nu riskerar vi tappa minst lika många”, säger Peter Bryntesson, vd för branschorganisationen FKG.

Situationen påminner om halvledarkrisen under pandemin, men effekterna kan bli ännu allvarligare. I Tyskland räknar hamnen i Bremerhaven med att tappa hälften av sin bilvolym.

Missa inte: Priset förändrar chokladen: Kan vi leva utan kakao? Dagens PS

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

Läs också: USA tappar forskare – “Det är som att lämna Tyskland 1932”. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Otydliga besked skapar oro

Att USA endast pausat vissa tullar – men behållit de 25-procentiga avgifterna på fordon, stål och aluminium – gör det svårt för industrin att planera långsiktigt.

“Långsiktigheten är helt obefintlig just nu. Man får hela tiden jobba med olika scenarier”, säger Bryntesson.

Göteborgs hamn är särskilt utsatt. Härifrån skeppas 30 procent av Sveriges bilexport till USA, och halva containerhandeln sker mellan de två länderna.

Varje osäkert besked riskerar att bromsa hela kedjan.

Kina vänder sig mot EU

Utöver den direkta påverkan på handeln mellan EU och USA finns också en risk att kinesiska biltillverkare vänder sig mer mot Europa. EU har visserligen svarat med egna tullhöjningar, men trycket ökar.

“Jag tror Kina kommer att ställa om och ha mer fokus mot Europa”, säger Bryntesson.

Att frakta bilar med fartyg tar flera veckor – och under tiden kan reglerna ha förändrats. För leverantörer, tillverkare och transportörer är den största fienden just nu ovissheten.

ANNONS

“Det gör det svårt att planera. Alla transporter bygger på att godset ska vara i rörelse hela tiden”, säger Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs Hamn AB.

Läs även: Fed kan tvingas sänka räntan – marknaden skriker efter ingrepp. Dagens PS

Läs även: Tusentals jobb lediga – men få har rätt yrkeskompetens. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS