Tillverkare av elbilar står nu inför risken att behöva stänga fabriker eller flytta till Kina. Lösningen kan bli den rakt motsatta till vad USA försökt åstadkomma.
Trumps bakslag: Kan flytta elbilsfabriker till Kina


Mest läst i kategorin
Ett antal stora tillverkare av elfordon och leverantörer till dem står nu inför situationen att de kan tvingas stänga delar av sin bilproduktion redan inom några veckor.
Flera av dem överväger nu att flytta delar av tillverkningen av bildelar till Kina för att komma ur dödläget, skriver WSJ.
Idén är att producera elmotorer i kinesiska fabriker eller skicka motorer tillverkade i USA till Kina för att få delar installerade.
Att flytta produktion till Kina för att undgå exportkontrollen av sällsynta jordartsmetaller kan fungera, eftersom restriktionerna endast omfattar råvaror, inte färdiga delar.
Volkswagen:s jätteplan för elbilen försenad. Dagens PS
Flytt till Kina: ”Anmärkningsvärt resultat”
”Om biltillverkare flyttar en del av produktionen till Kina skulle det innebära ett anmärkningsvärt resultat av ett handelskrig som president Trump initierat med avsikt att föra tillbaka tillverkningen till USA”, konstaterar WSJ med en närmast brittisk underdrift.
Kina kräver sedan i april att företag ansöker om tillstånd för att exportera produkter tillverkade av sällsynta jordartsmetaller, inklusive dysprosium och terbium.
Landet kontrollerar ungefär 90 procent av världens tillgång på dessa element, vilka hjälper magneter att fungera vid höga temperaturer.
Mycket av världens moderna teknik, från smartphones till stridsflygplan, är beroende av dessa magneter.
Platt fall för elbilar i Sverige – “behov av stöd”. Dagens PS
Senaste nytt
Används brett
Inom bilindustrin är det sällsynta jordartsmetaller som gör att elfordonsmotorer kan fungera i hög hastighet.
De används också i mindre exotiska, men inte mindre kritiska, funktioner från vindrutetorkare och strålkastare.
Eftersom exporten av sällsynta jordartsmetaller praktiskt taget har stannat av står biltillverkare i väst inför svåra beslut. Det handlar helt enkelt om huruvida de kan fortsätta att hålla vissa fabriker i gång.
Flera representanter för branschen förklarade under maj för Trump-regimen att fordonsproduktionen kan minskas eller stängas ner om det inte kommer mer av jordartsmetalls-baserade komponenter från Kina.

Dyrare men nödvändigt?
Att frakta en ofärdig del halvvägs över jorden för att få en magnet installerad ökar kostnaden och tillverkningstiden, men företagen anser sig snart inte ha något alternativ.
Det skulle utsätta biltillverkare för ytterligare tullkostnader men fler och fler anser att alternativet vore ännu värre.
Bilföretag letar alternativa råvarukällor i Europa och Asien i stället för de kinesiska fabriker de köper dem från i dag.
Men ingen av dessa källor skulle kunna tillhandahålla tillräckligt för att möta efterfrågan från bilindustrin, konstaterar WSJ:s källor.
Amerikanska biltillverkare är dessutom inte de enda som kämpar för att få dessa komponenter från Kina.
Bilföretag i Japan och Indien har också varnat för hotande produktionsstörningar och i Europa säger biltillverkare att de godkännanden för exportlicenser de väntar på i Kina inte håller takt med deras efterfrågan.
”Inte tillräckligt”
“Även om vissa licenser nu har beviljats är detta för närvarande inte tillräckligt för att säkerställa en smidig produktion”, säger Hildegard Müller, ordförande för den tyska bilindustrins lobbygrupp.
“Om situationen inte förändras snabbt kan produktionsförseningar och till och med produktionsstopp inte längre uteslutas.”
I USA stängde Ford Motor av produktionen av Ford Explorer vid sin fabrik i Chicago i en vecka i maj på grund av brist på sällsynta jordartsmetaller.
Bristen på magneter drabbar elbilar och hybridfordon hårdare än konventionella bilar och lastbilar.
En typisk elbil innehåller betydligt mer sällsynta jordartsmetaller än en bensindriven modell, men sällsynta jordartsmetaller finns i alla moderna fordon.
De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt. Dagens PS
Kritiken växer mot EU:s elbilsplan: “Går inte enligt plan”. Realtid
Är din nya elbil en tickande hälsobomb på motorvägen? E55

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.