Dagens PS

Snabbtåg mellan Oslo–Stockholm dröjer trots efterfrågan

Snabbtågsprojektet Oslo–Stockholm lyfts fram som en av Skandinaviens mest lönsamma infrastruktursatsningar.
Snabbtågsprojektet Oslo–Stockholm lyfts fram som en av Skandinaviens mest lönsamma infrastruktursatsningar – men ännu saknas beslut från politiskt håll. (Foto: Oslo-sthlm.255)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 03 juni 2025Publicerad: 03 juni 2025

Snabbtåget mellan Oslo och Stockholm lyfts fram som både lönsamt och nödvändigt. Ändå går det långsamt framåt – i väntan på politiska beslut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Två huvudstäder, fem timmars restid och över en miljon flygresor per år. Nu växer kraven på ett snabbtåg mellan Oslo och Stockholm – och en konkret lösning ligger på bordet.

Men det krävs politisk vilja för att sätta tåget i rullning.

Missa inte: Så slipper du fästingar – biologens oväntade råd. Dagens PS

Ett krav från flera håll

I dag tar det fem timmar att åka tåg mellan de nordiska huvudstäderna. Samtidigt görs över 1,4 miljoner flygresor årligen på sträckan. För många aktörer är det uppenbart att något måste förändras. Projektet Oslo–Stockholm 2.55 har i flera år arbetat för att visa hur ett snabbtåg skulle kunna minska utsläpp, förbättra beredskap och stärka tillväxten i hela regionen.

“Vi kan inte bevisa stråkets nödvändighet mer än vi redan gjort. Vi har gjort vår hemläxa, nu är det upp till bevis från statlig nivå”, sa Linda Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad, på Oslo-Stockholm Forum 2025 enligt Järnvägsnyheter.

Näringslivet, regionalpolitiker och försvarsexperter är eniga: bättre infrastruktur mellan Norge och Sverige är inte bara önskvärd, den är nödvändig.

“Som arbetsgivare är bra infrastruktur en förutsättning för tillväxt och kompetensförsörjning. Vi har jobbat i åtta år med att ta fram underlag för Oslo-Sthlm, vi har gjort studiebesök och visat på goda internationella exempel. Nu behöver vi komma vidare med nästa steg”, sa Maria Signal-Martebo, vd Alstom Sverige.

Läs också: Forskare: Guld kan läcka från jordens kärna. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Snabbtåg under tre timmar

Projektet, som kallas Oslo–Stockholm 2.55, visar att en restid på under tre timmar är fullt möjlig. Genom att bygga två nya länkar – Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro, samt en ny järnvägsförbindelse över gränsen från Arvika till Oslo, kan dagens fem timmar kortas till 2 timmar och 40 minuter. Och det med vanliga tåg, inte höghastighetståg, enligt Oslo-sthlm.255

Nobelbanan, sträckan mellan Kristinehamn och Örebro, är en av nyckellänkarna för att korta restiden mellan Oslo och Stockholm till under tre timmar. (Foto: Oslo-sthlm.255)
Nobelbanan, sträckan mellan Kristinehamn och Örebro, är en av nyckellänkarna för att korta restiden mellan Oslo och Stockholm till under tre timmar. (Foto: Oslo-sthlm.255)

I praktiken skulle det innebära att huvudstäderna knyts närmare varandra än någonsin – både för pendlare, företag och turism. Samtidigt skulle det avlasta flygtrafiken och stärka beredskapen inom Nato, där Försvarsmakten pekar på behovet av snabba förflyttningar av materiel och personal mellan länderna.

“Det är bråttom att sätta spaden i jorden! Vi kan inte fastna i att lösa saker på gamla sätt”, säger Patrik Oksanen från Försvarshögskolan.

”Politisk vilja saknas”

Konferensen i april samlade runt 200 deltagare – allt från riksdagsledamöter till kommunchefer. Budskapet från många var samstämmigt: det finns underlag, det finns teknik, det finns nytta. Det som saknas är politisk handlingskraft.

“Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt”, sa projektets vd Jonas Karlsson under forumet enligt ett pressmeddelande.

Enligt projektets egna kalkyler är tåglänken den mest lönsamma järnvägssatsningen i Skandinavien. Trots det lyser besluten från statlig nivå med sin frånvaro. Frågan är inte längre om det finns ett behov – utan vem som tar första steget.

ANNONS

“Oslo-Sthlm har unika förutsättningar att på kort tid bli Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Idag har gång på gång fått höra hur bråttom det är. Nu måste vi agera därefter”, avslutade Karlsson.

Läs även: Internet kan sluta fungera – kraftigt rymdutbrott träffar jorden. Dagens PS

Läs även: Brf testar ny teknik – siktar på noll kronor i elkostnad. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Linn Kolar
Linn Kolar

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS