Snabbtåget mellan Oslo och Stockholm lyfts fram som både lönsamt och nödvändigt. Ändå går det långsamt framåt – i väntan på politiska beslut.
Snabbtåg mellan Oslo–Stockholm dröjer trots efterfrågan


Mest läst i kategorin
Två huvudstäder, fem timmars restid och över en miljon flygresor per år. Nu växer kraven på ett snabbtåg mellan Oslo och Stockholm – och en konkret lösning ligger på bordet.
Men det krävs politisk vilja för att sätta tåget i rullning.
Missa inte: Så slipper du fästingar – biologens oväntade råd. Dagens PS
Ett krav från flera håll
I dag tar det fem timmar att åka tåg mellan de nordiska huvudstäderna. Samtidigt görs över 1,4 miljoner flygresor årligen på sträckan. För många aktörer är det uppenbart att något måste förändras. Projektet Oslo–Stockholm 2.55 har i flera år arbetat för att visa hur ett snabbtåg skulle kunna minska utsläpp, förbättra beredskap och stärka tillväxten i hela regionen.
“Vi kan inte bevisa stråkets nödvändighet mer än vi redan gjort. Vi har gjort vår hemläxa, nu är det upp till bevis från statlig nivå”, sa Linda Larsson, kommunstyrelsens ordförande i Karlstad, på Oslo-Stockholm Forum 2025 enligt Järnvägsnyheter.
Näringslivet, regionalpolitiker och försvarsexperter är eniga: bättre infrastruktur mellan Norge och Sverige är inte bara önskvärd, den är nödvändig.
“Som arbetsgivare är bra infrastruktur en förutsättning för tillväxt och kompetensförsörjning. Vi har jobbat i åtta år med att ta fram underlag för Oslo-Sthlm, vi har gjort studiebesök och visat på goda internationella exempel. Nu behöver vi komma vidare med nästa steg”, sa Maria Signal-Martebo, vd Alstom Sverige.
Läs också: Forskare: Guld kan läcka från jordens kärna. Dagens PS
Senaste nytt
Snabbtåg under tre timmar
Projektet, som kallas Oslo–Stockholm 2.55, visar att en restid på under tre timmar är fullt möjlig. Genom att bygga två nya länkar – Nobelbanan mellan Kristinehamn och Örebro, samt en ny järnvägsförbindelse över gränsen från Arvika till Oslo, kan dagens fem timmar kortas till 2 timmar och 40 minuter. Och det med vanliga tåg, inte höghastighetståg, enligt Oslo-sthlm.255

I praktiken skulle det innebära att huvudstäderna knyts närmare varandra än någonsin – både för pendlare, företag och turism. Samtidigt skulle det avlasta flygtrafiken och stärka beredskapen inom Nato, där Försvarsmakten pekar på behovet av snabba förflyttningar av materiel och personal mellan länderna.
“Det är bråttom att sätta spaden i jorden! Vi kan inte fastna i att lösa saker på gamla sätt”, säger Patrik Oksanen från Försvarshögskolan.
”Politisk vilja saknas”
Konferensen i april samlade runt 200 deltagare – allt från riksdagsledamöter till kommunchefer. Budskapet från många var samstämmigt: det finns underlag, det finns teknik, det finns nytta. Det som saknas är politisk handlingskraft.
“Oslo-Sthlm 2.55 är inte bara ett järnvägsprojekt, det är en möjlighet att knyta samman två länder och en investering i säkerhet, hållbarhet och tillväxt”, sa projektets vd Jonas Karlsson under forumet enligt ett pressmeddelande.
Enligt projektets egna kalkyler är tåglänken den mest lönsamma järnvägssatsningen i Skandinavien. Trots det lyser besluten från statlig nivå med sin frånvaro. Frågan är inte längre om det finns ett behov – utan vem som tar första steget.
“Oslo-Sthlm har unika förutsättningar att på kort tid bli Skandinaviens mest lönsamma järnvägsprojekt. Idag har gång på gång fått höra hur bråttom det är. Nu måste vi agera därefter”, avslutade Karlsson.
Läs även: Internet kan sluta fungera – kraftigt rymdutbrott träffar jorden. Dagens PS
Läs även: Brf testar ny teknik – siktar på noll kronor i elkostnad. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.