Kritiken växer mot gränskontroller i Skåne. Näringslivet anser att det sinkar pendlare och vill ha bort dem helt.
Nästan ingen saknar id – ändå stoppar polisen tågen


Mest läst i kategorin
Under flyktingkrisen 2015 infördes tillfälliga gränskontroller vid Hyllie station. Det var åtminstone budskapet då.
Nu, tio år senare, finns dock kontrollerna kvar – trots att nästan alla som passerar kan identifiera sig.
Det väcker frustration hos en del i området som menar att kontrollerna försvårar för resande i området, skriver Sydsvenskan.
Kritiken har vuxit
Kontrollerna infördes ursprungligen som ett akut verktyg för att hantera det stora antalet asylsökande som kom till Sverige hösten 2015. Åtgärden skulle gälla i sex månader.
Sedan dess har den förlängts gång på gång, genom såväl skiftande regeringar som skiftande motiv.
Under ett decennium har kontrollerna kopplats till flyktingströmmar, pandemin och dansk gängkriminalitet – trots att ingen av dessa situationer längre anses vara akut.
Samtidigt har kritiken vuxit i både Skåne och Danmark. Regionpolitiker, pendlare, näringsliv och trafikaktörer beskriver kontrollerna som ett betydande hinder för integrationen över Öresund.
Senaste nytt
Bara några få saknar id
Tågtrafiken försenas med i snitt fyra minuter vid varje ankomst till Hyllie, ibland mer, oavsett om polisen faktiskt går ombord eller inte.
Med över 20 000 dagliga pendlare summeras fördröjningarna till drygt 30 miljoner minuter per år, enligt rapporten från Greater Copenhagen.
Den visar samtidigt visar att endast 0,03 procent av de kontrollerade under 2025 saknade giltig id-handling. Det motsvarar tre personer per tiotusen resenärer.
Föreslår en flytt
Förseningen innebär både lägre punktlighet och stopp för en möjlig ökad turtäthet.
Enligt Greater Copenhagen är just flaskhalsen vid Hyllie ett av de största hindren för att utveckla arbetsmarknadsregionen, som i dag omfattar 4,4 miljoner invånare.
Greater Copenhagen föreslår nu att kontrollerna flyttas från Hyllie till tåget mellan Hyllie och Triangeln. Förslaget bygger på en lagändring som gör att Triangeln räknas som gränsnära område.
“Kan inte ha gränskontroller”
Det skulle möjliggöra selektiva kontroller ombord, i stället för systematiska stopp på stationen. Åtgärden lyfts fram som ett sätt att ta bort flaskhalsen utan att ge avkall på polisens kontrollmöjligheter.
“Det finns ett övergripande mål om att Norden ska bli världens mest integrerade arbetsmarknadsregion – då kan man inte ha gränskontroller”, säger Sydsvenska handelskammarens regionchef Ellen Dahl.
Samtidigt kvarstår en större fråga: hur länge Sverige kan motivera gränskontroller vid en inre Schengengräns.
Gillas inte av EU
EU-kommissionen har upprepade gånger uttryckt irritation över långvariga nationella undantag, och EU-domstolen har tidigare slagit fast att liknande kontroller i andra medlemsstater strider mot regelverket, skriver Deutsche Welle.
En fortsatt utdragen hantering riskerar därför att leda till ett formellt tillsynsärende.
Läs mer: Bitcoin rasar – kan dra med sig börsen. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet










