Den europeiska beredskapen håller inte måttet. Skulle det bryta ut krig med Ryssland räcker inte vägar, järnvägar och annan infrastruktur till för att kunna flytta den mängd försvarsmaterial som krävs.
Underkänt: Europas infrastruktur klarar inte krig


Mest läst i kategorin
Skulle det bryta ut ett krig i dag längs EU:s östra gräns mot Ryssland skulle krigsmaterial på väg till fronten fastna i tunnlar. Det skulle förstöra broar eller fastna på vägen på grund av gränsregler. Det säger EU-kommissionären för transport Apostolos Tzitzikosta till Financial Times.
”Vi har gamla broar som behöver uppgraderas. Vi har smala broar som behöver breddas. Och vi har obefintliga broar som behöver byggas”, säger han till tidningen.
Läs även:
Miljön får betala när EU satsar på försvaret. Dagens PS
Totalt vill Tzitzikosta nu att EU ska spendera 17 miljarder euro på att rusta upp infrastrukturen.
Inte dimensionerat för dagens behov
En stor del av den europeiska infrastrukturen byggdes ursprungligen inte med tanke på att den skulle användas vid en eventuell konflikt i öst. Exempelvis väger de flesta lastbilar på europeiska vägar i dag ungefär 40 ton. Samtidigt väger en stridsvagn 70 ton.

För att kunna klara av dagens behov ska cirka 500 infrastrukturprojekt uppgraderas. Det ska möjliggöra förflyttandet av trupp inom “inom några timmar, maximalt några dagar”.
Vilka projekt det rör sig om är säkerhetsklassat av förklarliga skäl.
Infrastruktur del av upprustningen av Europa
Satsningen på ökad infrastruktur kommer samtidigt som EU vill satsa stort på hela försvaret. Totalt är planen att hela 800 miljarder mer ska ägnas åt försvar. Detta är som svar på det osäkra globala omvärldsläget med Rysslands invasion av Ukraina och USAs ovilja att hjälpa forna allierade.
Missa inte:
Rustar för kriget – Europas hamnar ny frontlinje. Realtid
Som en del av EUs budget för 2028-2034 ingår 17 miljarder euro som satsningar på militär mobilitet. Men det varnas för att förslaget kan komma att vattnas ner under de kommande förhandlingarna.
Inom budgeten ingår också stora satsningar på infrastruktur, som i flera fall kan ha dubbla användningsområden för både civila och militära ändamål.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fri Köpenskap, Food Supply och Fastighetsvärlden.