Klimatsatsningar kan löna sig – i kronor och ören. Det visar nya siffror från svenska storbolag som lyckats sänka utsläppen och öka vinsten.
Klimatsatsningar lönar sig – här är företagen som lyckas


Mest läst i kategorin
Färska siffror från Sveriges största företag visar att klimatarbete inte bara är rätt. Det är också lönsamt. Men vägen dit ser olika ut beroende på bransch, strategi och tajming.
Klimatsatsningar ger klirr
Det går att göra både och. Flera av Sveriges största företag visar nu att klimatinsatser inte står i vägen för tillväxt. Tvärtom.
En genomgång av de tio största bolagen visar att alla lyckats minska sina utsläpp i relation till försäljningen. Åtta av tio har samtidigt ökat vinsten. I snitt handlar det om en utsläppsminskning på 42 procent och en vinstökning på 50 procent.
Vattenfall är ett av de tydligaste exemplen. När bolaget fasade ut kol och ställde om till 90 procent fossilfri energiproduktion ökade vinsten kraftigt. 2024 landade överskottet på 38 miljarder kronor.

Missa inte: Pensionsexperten: “Sverige befinner sig redan i en pensionskris”. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
Elbil blev vinstmaskin
Volvo Cars visar samma mönster. Elbilen EX30 har blivit en raket på elbilsmarknaden och var en av Europas mest sålda modeller redan första året.
Samtidigt har företagets klimatpåverkan per bil minskat med 41 procent. Vinsten har ökat med 72 procent sedan 2019.
Scania har också gått starkt. Bolaget har minskat utsläppsintensiteten med 47 procent och mer än fördubblat försäljningen.
Enligt Aktuell Hållbarhet, som står bakom granskningen, är sambandet tydligt: “Klimatet och kapitalet kan trivas bra i samma båt”.
Läs också: Elcykel eller vanlig cykel – vad är bäst för hälsan? Dagens PS
Inte lika ljust för alla
Men alla lyckas inte lika väl. H&M har sänkt utsläppen mindre än övriga och är ett av få bolag med vikande vinst. Bolagets utsläppsintensitet har bara minskat med 26 procent vilket placerar det sist i jämförelsen.
Ericsson, trots en utsläppsminskning i nivå med genomsnittet, har också redovisat minskad vinst. Och byggföretaget Skanska, som lyckats sänka utsläppen med 44 procent, har bara ökat vinsten marginellt. För dessa bolag spelar sannolikt branschspecifika utmaningar som byggkris och global konjunktur större roll än klimatambitionerna i sig.
Trots det visar mönstret att det lönar sig att satsa på klimatet. Företag som kombinerar hållbarhet med affärsmässighet visar i granskningen starka resultat.
Läs även: Jobbat lika länge – får 7 500 kr mindre i pension. Dagens PS
Läs även: 40 år och stopp – Sveriges största reaktor pausas. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.