Dagens PS

Expert: AI skapar en generation av ja-sägare

man dator utomhus
AI riskerar bekräfta snarare än utmana användarens åsikter. (Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix)
Jenny Folkesson
Jenny Folkesson
Uppdaterad: 21 juni 2025Publicerad: 21 juni 2025

AI skapar troligen en generation av ”ja-sägare på servrar” snarare än vetenskapliga genombrott. Den dystra slutsatsen drar en av branschens verkliga höjdare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Thomas Wolf, grundare av AI-verktyget Hugging Face, som står bakom spådomen i en intervju med Fortune. Han hävdar att dagens stora språkmodeller visserligen är skickliga på att ge trovärdiga svar – men saknar tillräckligt med kreativitet för att ställa den sortens originella vetenskapliga frågor som driver verkliga genombrott.

Läs också: Toppchefernas tveksamma AI-tro: “Förvrängd uppfattning”. Dagens PS

Svårt att ställa avgörande frågor

”Inom vetenskapen är det svåra att ställa frågan, inte att hitta svaret”, säger Wolf och fortsätter förklara:

”När frågan väl är ställd är svaret ofta ganska självklart. Det tuffa är att ställa just den där avgörande frågan – och där är modellerna väldigt dåliga.”

AI-verktyg bör kunna ställa modiga nya frågor snarare än bara leverera svar, anser Thomas Wolf. (Foto: AP Photo/Michael Dwyer)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

AI utmanar inte oss

Problemet, enligt Wolf, är inte AI:s brist på kunskap – utan dess oförmåga att utmana våra befintliga tankemodeller. Istället menar Wolf att vi i dagsläget har system som fungerar som ”ja-sägare på servrar” – de bekräftar det vi redan vet snarare än utmanar befintliga idéer.

Han efterlyser AI som kan ställa djärva, nya frågor snarare än bara leverera svar.

ANNONS

Sökmotorer bättre

Thomas Wolf är långt ifrån ensam om att ifrågasätta AI:s sätt att dämpa användarens kritiska tänkande. En studie från Johns Hopkins-universitet i USA visar att konversations-AI ofta fungerar som “ja-sägare på servrar”. Den bekräftar alltså användarens åsikter snarare än att utmana dem.

I studien fick 272 personer söka information om politiskt laddade ämnen via både en chatbot och en traditionell sökmotor. Resultaten visade att chatbots tenderade att förstärka användarens befintliga åsikter betydligt mer än sökmotorerna.

Läs också: När AI blir chef – kontrollfreaket från helvetet. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Jenny Folkesson
Jenny Folkesson

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

Jenny Folkesson
Jenny Folkesson

Journalist och kommunikatör samt kultur- , film- och tv-vetare. Bakgrund från lokalpress, kändistidningar, kvällspress, medlemstidningar och branschmedier. Med ett särintresse för försvarsfrågor.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS