I en oväntad vändning har Tesla-ägare funnit en enkel lina som kan vara skillnaden mellan liv och död i en kritisk situation.
En enkel lina kan vara skillnaden mellan liv och död


Mest läst i kategorin
Elektroniken i moderna bilar har skapat en oväntad utmaning för Tesla-ägare, som nu tar till egna metoder för att säkerställa att dörrarna kan öppnas i en nödsituation.
Trots att bilarna är utrustade med manuella nödöppningssystem, är dessa ofta svåra att hitta och använda när varje sekund räknas. Situationen har lett till att ingenjörer och hantverkare, även med hjälp av eftermarknadsprodukter, utvecklar egna lösningar, skriver Jalopnik.

Tesla-ägare monterar “fallskärmslina” i sina bilar
Dörrhandtag på bilar har traditionellt sett varit enkla mekaniska anordningar. Du drar i ett handtag och dörren öppnas. Men i Tesla-bilar är systemet elektroniskt, vilket innebär att dörrarna öppnas med en knapptryckning på insidan eller genom att röra vid det yttre handtaget.
Detta fungerar utmärkt så länge bilen har ström. Problem uppstår när strömmen bryts, eftersom de elektroniska systemen då slutar fungera. Det har förekommit rapporter om att människor har dött instängda i brinnande Tesla-bilar på grund av att dörrarna inte kunnat öppnas.

Fyra döda i Tesla-brand – dörrarna gick inte att öppna
Den 24 oktober tappade föraren av en Tesla Model Y kontrollen över fordonet och körde in i en stolpe i centrala Toronto, rapporterar CBC News. Efter att
Tesla har visserligen manuella dörröppnare för strömlösa situationer. Dessa är dock inte alltid intuitiva att använda eller tydligt markerade, särskilt i baksätet. Detta gör dem svåra att hitta och använda i en nödsituation, där varje sekund kan vara skillnaden mellan liv och död.
Ägare och eftermarknadsaktörer har därför tagit fram egna lösningar på detta problem som egentligen inte borde existera. De manuella öppnarna för bakdörrarna är i synnerhet så dolda och otympliga att folk nu fäster nödsnören vid dem. Detta gör dem snabbare och enklare att hitta i en krissituation.
Istället för en krånglig trestegsprocess i exempelvis Cybertruck, kan passagerarna bara dra i en lina för att öppna dörren, vilket är hur de borde ha konstruerats från början.

Därför är Elon Musks mardröm bara i sin linda
En epok har nått sitt slut för Elon Musk, men för den kontroversiella entreprenören innebär det ingen lugnare tillvaro. Trots att han nu lämnar sin roll
Så fungerar nödlösningen
Processen för att manuellt öppna bakdörrarna i en Tesla involverar vanligtvis att öppna ett dolt lock i dörrfickan – ibland är det märkt, ibland inte – för att sedan dra i slutet av en dold kabel. Om du inte redan vet exakt vad du ska leta efter är chansen liten att du hittar det när adrenalinet pumpar i en bil som brinner eller sjunker i vatten.
Nödsnörena löser detta problem genom att fästas vid slutet av den dolda kabeln och sedan placeras tydligt på insidan av dörren. Nu behöver en passagerare bara dra i snöret så öppnas dörren, även om strömmen är av, precis som i vilken annan bil som helst på vägen.
Eftermarknaden erbjuder flera lösningar, som exempelvis de som säljs av Tesery och EV Dynamics, till priser mellan 15 dollar och 25 dollar, vilket motsvarar mellan cirka 156 kronor och 260 kronor. Dessa exempel är specifikt för Model Y, så se till att leta efter lösningar för din specifika modell.

Cybertruck såldes för en spottstyver efter mardrömsår
En hajpade elbilen förvandlades snabbt till en ekonomisk katastrof. Efter krasch och kostsamma turer slutade äventyret i en oväntad rea. Amerikanska
Varför är det så här?
Varför skulle Tesla överge över 100 års beprövad mekanisk dörrlåsteknik till förmån för något mer komplicerat och mindre tillförlitligt? Allt handlar om en person: Elon Musk.
Elektriskt infällbara dörrhandtag och elektriska lås har varit ett utmärkande drag hos Tesla sedan den ursprungliga Model S. Enligt tidningen Wired ansåg hela ledningen att idén var absurd, svaret på en fråga ingen ställt, och tyckte inte alls om den. Deras invändningar föll dock för döva öron då Musk insisterade på att de skulle implementera den ändå.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Det skulle komma att bli en av Teslas mest kända funktioner, både på grund av dess teknik och dess initialt dåliga tillförlitlighet samt stämningar om dödsfall.
Det är dock viktigt att notera att Tesla inte längre är den enda tillverkaren som använder elektroniska dörrlås med en mekanisk manuell överstyrning. Audi, BMW, Chevy, Fiat, Fisker, Ford, Genesis, Lexus, Lincoln, Lucid, Maserati och Rivian har också implementerat dem i nya modeller.
Men skulle de ha känt ett behov av att “hålla jämna steg” om Tesla inte hade gjort det först?
Detta belyser hur Teslas innovationer, oavsett om de är väl genomtänkta eller ej, ofta sätter standarden för resten av bilindustrin. Det tvingar andra tillverkare att anpassa sig och implementera liknande tekniker, även om det innebär att man avviker från beprövade metoder.

Stort genombrott för elbilar: Priserna på batterier faller dramatiskt
Nu sänks priset på elbilsbatterier kraftigt, vilket gör elbilar billigare för alla. En revolution för grön transport är här. Priserna på batterier, en av
Missa inte:
Frågesport: Minns du ditt svenska 70-tal? News 55
Börsexperternas bästa tips till dina barn och barnbarn – bli miljonär. E55
Världens bästa entreprenör – nu skriver Yubicos grundare historia. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.