Dagens PS

Därför överlevde alla den dramatiska flygolyckan

flygolycka
Flygplanet brinner på Haneda-flygplatsen. Nu hyllas besättningen sedan alla ombord evakuerats och samtliga överlevt olyckan. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 03 jan. 2024Publicerad: 03 jan. 2024

Ett mirakulöst jobb och väl fungerande rutiner. Det anses vara skälet till att alla 379 personerna ombord överlevde flygolyckan i Japan under tisdagen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

”Ett mirakulöst jobb”, är betygen från en flygexpert som granskat hur besättningen på Japan Airlines plan agerade, vid olyckan på Haneda-flygplatsen under tisdagen.

Japan Airlines får beröm för att på ett säkert sätt kunnat evakuera 367 passagerare under vad som måste ha varit en enorm press, skriver New York Times.

Filmer från olyckan visade lågor som kom ut genom fönstren på det kollapsade planet, vilket gjorde att det verkade omöjligt för alla att ta sig ut i säkerhet.

Ed Galea, professor och chef för Fire Safety Engineering Group vid University of Greenwich i Storbritannien, kallar Japan Airlines 350-evakueringen för “ett mirakulöst jobb”.

Evakuerar på 90 sekunder

Maggie Kuwasaki, en talesperson för Japan Airlines, säger till NYT att på grund av branden användes endast tre dörrar för evakueringen.

Japan Airlines besättningar är utbildade för att evakuera alla passagerare inom 90 sekunder, tillägger hon.

Trisha Ferguson, vd för Interaction Group, som arbetar med flygplanssäkerhet, menar att det faktum att alla passagerare kom av säkert, i vad som annars kunde ha varit en dödlig olycka visar ett framgångsrikt samarbete mellan passagerare och personal.

“Besättningen var suverän i sina reaktionstider”, säger Ferguson, som har 28 års erfarenhet när det gäller att arbeta med passagerarsäkerhet.

ANNONS

“Det de gjorde var fantastiskt,” tillägger hon. “Det är verkligen ett mirakel att de fick ut alla.”

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Kombination avgjorde

Även andra experter understryker att det är en kombination av modern säkerhetsstandard och Japan Airlines egen rigorösa säkerhetskultur, som gav förutsättningar för den framgångsrika evakueringen.

Graham Braithwaite, professor i säkerhets- och olycksutredning vid brittiska Cranfield University, påminner om att det är en katastrofal olycka 1985 som förvandlat Japan Airlines till ett så säkert flygbolag och även höjt hela branschen.

Värsta olyckan

Då, den 12 augusti 1985, kraschade en JAL-flight från Tokyo till Osaka och 520 av 524 människor ombord dog.

Det är fortfarande den dödligaste singelflygolyckan i historien.

”Effekten var djupgående på flygbolaget”, säger Braithwaite.

“I en kultur som Japans tog de ansvaret att se till att inget sådant någonsin skulle hända igen”.

ANNONS

Nästan fyra decennier senare har kraschen fortfarande en djupgående effekt på företagets mentalitet, menar han.

“De har en mycket strikt kultur kring standardprocedurer och att göra allt ordentligt. Det är en av anledningarna till att besättningen i det här fallet verkar ha presterat så bra”, säger han.

”Exceptionellt imponerad”

“Jag är exceptionellt imponerad av piloterna, besättningen och passagerarna för vad som verkar ha varit en läroboksevakuering under de mest extrema förhållanden”, säger en pilot hos ett stort europeiskt flygbolag till CNN.

Hen vill vara anonym eftersom piloterna inte är behöriga att uttala sig offentligt.

Nödvändig träning

I dag vet vi att det är ”inflytandet från kabinpersonal som får människor att evakuera ett flygplan och gör det snabbt”, understryker Braithwaite.

Internationella standarder för minimisäkerhet som fastställts av Internationella civila luftfartsorganisationen (ICAO) ger kabinpersonal i uppdrag att träna nödevakueringar årligen.

Braithwaite säger att den rutinmässiga aspekten av träning förankrar procedurerna i besättningens sinnen.

ANNONS

“Det är osynligt för oss som passagerare, men det är absolut centralt”.

Läs även:

Flygrädd? Här är de farligaste platserna i ett flygplan

SAS expanderar i Europa – åtta nya destinationer

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Boka en drömsemester med Solresor – precis så som du vill ha den

Hos Solresor finns det alltid en resa perfekt för just dig & din drömsemester, oavsett om du vill bo i egen lägenhet, vill njuta av all-inclusive, söker ett paradis för två eller lyxa till det med fem stjärnor.

Boka din nästa semester här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Privatekonomi

Jul för 100 miljarder – är det verkligen det vi vill ge varandra?

16 dec. 2025
ANNONS
ANNONS