Trots sanktioner har Ryssland lyckats komma över flygplansdelar värda nästan elva miljarder kronor sedan 2022. Så här har det gått till.
Avslöjat: Rysslands stora flygplansbluff


Mest läst i kategorin
Ryssland har lyckats få flygplansdelar till ett värde av motsvarande nästan elva miljarder kronor sedan februari 2022, trots att det borde vara omöjligt.
Sanktionerna från väst har misslyckats på det här området, visar en granskning Yle har gjort.
Sanktionerna mot den ryska flygindustrin har varit exceptionellt hårda, men Ryssland har byggt ett nätverk som gör det möjligt att ändå skaffa många flygplansdelar.
Landet har fått tag i kritiska delar för civilflyg som motorer och kabintillbehör, men även utrustning som kan användas militärt, exempelvis radarsystem och flygdatorer.
EU: Billigare olja knäcker Ryssland. Dagens PS
Ryssland rundar västs sanktioner
Yle har koncentrerat granskningen till delar tillverkade av världens största flygplanstillverkare, europeiska Airbus och amerikanska Boeing.
Uppgifterna har samlats in med hjälp av ryska tulluppgifter som köpts av ett kommersiellt företag.
Granskningen visar att Ryssland skaffat flygplansdelarna via länder som inte omfattas av EU:s och USA:s sanktioner.
Affärerna är omfattande. Flygplansdelar från Airbus värda nästan motsvarande 6,6 miljarder kronor och Boeing-delar för 4,4 miljarder kronor har hamnat i Ryssland. Då räknar man ändå med att de verkliga mängderna kan vara ännu större.

Senaste nytt
Köper via tredje land
Ryssland kan inte köpa delarna direkt av Airbus eller Boeing. I stället använder man sig av mellanhänder i form av företag i exempelvis Turkiet, Kina och Förenade arabemiraten.
Det finns även begagnade flygplansdelar på marknaden. Tillverkarna har ingen praktisk möjlighet att ingripa i begagnat-handeln.
Som andra företag i samband med negativ publicitet, väljer Airbus och Boeing den fega vägen att inte låta sig intervjuas utan bara lämna skriftliga svar.
”Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland”, skriver Airbus.
”I början av år 2022 slutade Boeing erbjuda reservdelar, underhåll och tekniskt stöd till kunder och serviceleverantörer i Ryssland. Vi följer fortsatt amerikanska sanktioner och internationella lagar och bestämmelser”, är Boeings svar.
Inget av företagen svarar på om och hur de försöker hindra att flygplansdelar hamnar i Ryssland via mellanhänder.
Så blir USA:s nya sanktioner mot Ryssland. Dagens PS
Hittade 4 000 leveranser
Cirka 4 000 leveranser till Ryssland har innehållit Airbus- eller Boeing-delar från februari 2022 till och med september 2024, enligt Yles granskning.
Fler än 360 företag runtom i världen har levererat flygplansdelarna till tiotals företag i landet.
Landet har fått reservdelar till flygplan från hela världen men Asien, Afrika och Mellanöstern sticker ut. De mest frekventa länderna är Förenade arabemiraten, Gabon, Kina och Turkiet.
Dubai i Förenade Arabemiraten har blivit en knutpunkt för att kringgå sanktionerna mot Ryssland, också i det här fallet.
Nästan 100 av de företag som säljer flygplansdelar till det sanktionerade landet finns i Förenade arabemiraten.
Sverige agerar mot skuggflottan som håller Ryssland flytande. Dagens PS
Rysk kryptovaluta kringgår västs sanktioner. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.