Dagens PS

Avslöjat: Rysslands stora flygplansbluff

Ryssland rundar västsanktioner kring flygplan
Boeing, fortfarande ett lyft för Rysslands flyg. Boeing-delar värda 4,4 miljarder kronor har hamnat i Ryssland trots västsanktioner sedan 2022. (Foto: Wong Maye-E/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 26 juni 2025Publicerad: 26 juni 2025

Trots sanktioner har Ryssland lyckats komma över flygplansdelar värda nästan elva miljarder kronor sedan 2022. Så här har det gått till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ryssland har lyckats få flygplansdelar till ett värde av motsvarande nästan elva miljarder kronor sedan februari 2022, trots att det borde vara omöjligt.

Sanktionerna från väst har misslyckats på det här området, visar en granskning Yle har gjort.

Sanktionerna mot den ryska flygindustrin har varit exceptionellt hårda, men Ryssland har byggt ett nätverk som gör det möjligt att ändå skaffa många flygplansdelar.

Landet har fått tag i kritiska delar för civilflyg som motorer och kabintillbehör, men även utrustning som kan användas militärt, exempelvis radarsystem och flygdatorer.

EU: Billigare olja knäcker Ryssland. Dagens PS

Ryssland rundar västs sanktioner

Yle har koncentrerat granskningen till delar tillverkade av världens största flygplanstillverkare, europeiska Airbus och amerikanska Boeing.

Uppgifterna har samlats in med hjälp av ryska tulluppgifter som köpts av ett kommersiellt företag.

Granskningen visar att Ryssland skaffat flygplansdelarna via länder som inte omfattas av EU:s och USA:s sanktioner.

ANNONS

Affärerna är omfattande. Flygplansdelar från Airbus värda nästan motsvarande 6,6 miljarder kronor och Boeing-delar för 4,4 miljarder kronor har hamnat i Ryssland. Då räknar man ändå med att de verkliga mängderna kan vara ännu större.

Airbus, här representerat av en Airbus A20 parkerad på Malmö Airport, har fått se delar värda 6,6 miljarder kronor levererade till Ryssland sedan 2022. (Foto: Johan Nilsson/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Köper via tredje land

Ryssland kan inte köpa delarna direkt av Airbus eller Boeing. I stället använder man sig av mellanhänder i form av företag i exempelvis Turkiet, Kina och Förenade arabemiraten.

Det finns även begagnade flygplansdelar på marknaden. Tillverkarna har ingen praktisk möjlighet att ingripa i begagnat-handeln.

Som andra företag i samband med negativ publicitet, väljer Airbus och Boeing den fega vägen att inte låta sig intervjuas utan bara lämna skriftliga svar.

”Airbus följer alla gällande lagar och sanktioner som rör Ryssland. Det finns inget lagligt sätt att exportera flygplan, delar, dokumentation eller tjänster till Ryssland”, skriver Airbus.

”I början av år 2022 slutade Boeing erbjuda reservdelar, underhåll och tekniskt stöd till kunder och serviceleverantörer i Ryssland. Vi följer fortsatt amerikanska sanktioner och internationella lagar och bestämmelser”, är Boeings svar.

Inget av företagen svarar på om och hur de försöker hindra att flygplansdelar hamnar i Ryssland via mellanhänder.

ANNONS

Så blir USA:s nya sanktioner mot Ryssland. Dagens PS

Hittade 4 000 leveranser

Cirka 4 000 leveranser till Ryssland har innehållit Airbus- eller Boeing-delar från februari 2022 till och med september 2024, enligt Yles granskning.

Fler än 360 företag runtom i världen har levererat flygplansdelarna till tiotals företag i landet.

Landet har fått reservdelar till flygplan från hela världen men Asien, Afrika och Mellanöstern sticker ut. De mest frekventa länderna är Förenade arabemiraten, Gabon, Kina och Turkiet.

Dubai i Förenade Arabemiraten har blivit en knutpunkt för att kringgå sanktionerna mot Ryssland, också i det här fallet.

Nästan 100 av de företag som säljer flygplansdelar till det sanktionerade landet finns i Förenade arabemiraten.

Sverige agerar mot skuggflottan som håller Ryssland flytande. Dagens PS

Rysk kryptovaluta kringgår västs sanktioner. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS