På påskdagen – den 1 april – träder den nya flygskatten i kraft för att minska klimatpåverkan, skriver Dina Pengar i Expressen.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har tidigare uttalat, berättar tidningen, att det ”är rimligt att man betalar för klimatpåverkan som ens resande orsakar”.

Flyget betalar i dag inget för sina utsläpp och Miljöpartiet har varit pådrivande till en förändring av det. Och trots kritik från remissinstanser, som ifrågasatt om skatten verkligen minskar resandet, tvingas nu flygbolagen, däribland SAS, att betala skatt när deras plan lyfter från svensk mark.

Den 1 april, på söndag, på påskdagen, börjar flygskatten att gälla och ju längre flygresan är, desto högre är skatten, som har tre nivåer enligt Dina Pengar: ”Inrikesresor och resor inom Europa blir 60 kronor dyrare. För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor om resan inte är längre än 600 mil. Längre resor än 600 miljoner blir 400 kronor dyrare.”

En flygresa Malmö-Stockholm blir med den nya skatten 120 kronor dyrare, och den som flyger utrikes betalar skatt på utresan från Sverige.

Dagens PS har tidigare, med hänvisning till Dagens Industri, redogjort för hur mycket dyrare resan blir med flygskatten, som regeringen hoppas ska dra in 1,7 miljarder kronor till statskassan.

ANNONS
ANNONS

Det rör sig om tre olika nivåer:

  • 80 kronor per resa inom Europa
  • 280 kronor per resa inom 600 mil från Arlanda
  • 430 kronor per resa bortom 600 mil från Arlanda

”En fyrabarnsfamilj som flyger till Thailand tur och retur får då en ökad kostnad med 3.440 kronor”, konstaterade Di då och underströk att flygbolagen sannolikt kommer att överföra de nya kostnaderna till biljettpriserna.

Om du däremot kommer från utlandet och flyger vidare med annat flyg inom 24 timmar slipper du skatten, framgår det.

Dagens PS har berättat att regeringen – trots svidande kritik – inte backar från flygskatten.

Enligt en rapport från Stockholms handelskammare riskerar omkring 25.000 jobb att försvinna på grund av flygskatten.