Det går bra för det svenska it-företaget Yubico som har jättar som Google och Facebook som kunder. Under 2021 kommer bolaget få in beställningar värda över en miljard kronor.

ANNONS

Yubicos idé går bland annat ut på att användarna får en säkerhetsnyckel i form av en usb-sticka som ger åtkomst till olika typer av it- system.

Snabb tillväxt

Ifjol uppgick intäkterna till 606 miljoner kronor där tillväxten under de senaste fem åren i genomsnitt låg på 43 procent för att ramla ner på 10 procent ifjol.

Medgrundaren Stina Ehrensvärd är hoppfull inför årets omsättningssiffror. Hon siktar på en miljard kronor.

”Det har aldrig gått så bra för Yubico som det gör nu”, säger hon till Di.

Samtidigt ökade orderingången ifjol med 60 procent eftersom behovet av produkterna har skjutit i höjden. Många företag vill arbeta i molntjänster samtidigt som hackerattacker mot till exempel inloggninsgappar fortsätter.

Yubico säljer sina lösningar till tusentals kunder som Google och Facebook utspridda över 160 länder.

Förra året investerade den svenska pensionsjätten AMF 300 Mkr i Yubico, vilket ledde till värderingen på 6 miljarder kronor. I höst vill bolaget lansera nya produkter där man ser över möjligheten att integrera mjukvaran i bilar och kreditkort.

Stort förtroende

Stina Ehrensvärd som bor i Silicon Valley säger att amerikanska myndigheter och teknikbolag har stort förtroende för Sverige.

”Jag pratade med en person som jobbar på ett av de kändaste riskkapitalbolagen här i Silicon Valley. Han berättade att han först letar i Silicon Valley och därefter i Stockholm när det är dags för nya investeringar i techbolag.”

ANNONS
ANNONS

Samtidigt har hon förverkligat en dröm genom att flytta till USA som handlar om ”att vinna de stora techbolagen och sätta en ny, global säkerhetsstandard”.

Läs mer: 800 nya, friska Mkr till svenska teknikbolag