Dagens PS

Vändningen: Tinder görs om – ska vinna tillbaka Gen Z

Unga singlar överger Tinder
Unga singlar överger Tinder (Foto: Peter Morgan/AP/TT)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 06 juni 2025Publicerad: 06 juni 2025

Den, tidigare, väldigt populära dejtingappen Tinder har blivit ett rött skynke för många unga vuxna. Nu vill Match Groups nya vd förändra allt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tiderna förändras – och det gör dejtingkulturen också. 

Enligt en undersökning från Forbes känner över 75 procent av alla Gen Z-användare sig utbrända av dejtingappar. Många tycker att de inte leder till genuina möten.

“Gen Z är inte där lika mycket längre”, konstaterar Max Gomez, 24, i Fortune. Han beskriver apparna som ett “wasteland” – en öken.

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

I Sverige har unga singlar börjat överge Tinder mot andra appar. Hinge, Raya och Feeld lockar allt fler, inte minst för att de upplevs som mer personliga eller mer seriösa.

“Tinder har gått och blivit nivån under Hinge. Hinge känns mer seriöst”, sa 32-årige Robin Amador till SvD i fjol. 

Match Group, bolaget bakom Tinder, har märkt av skiftet. Betalande användare minskade med 5 procent under första kvartalet 2025, jämfört med året innan. Vinsten föll från 123,2 miljoner till 117,6 miljoner dollar.

Läs mer: Unga vuxna dumpar dejtingappar. Dagens PS

Ny vd – ny strategi

ANNONS

Men nu blir det annat ljud i skällan. I februari klev Spencer Rascoff, tidigare vd för Zillow, in som ny koncernchef, redo att rita om kartan.

”Den här generationen Gen Z, 18 till 28 – det är inte en hook-up-generation. De dricker mindre alkohol, de har mindre sex”, sa Rascoff till investerare i maj. ”Vi måste anpassa våra produkter till den verkligheten”. 

Tinder
Tinders vd Spencer Rascoff vill locka tillbaka unga till Tinder (Foto: Evan Agostini/AP/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Gruppen ska med – ny Tinder-funktion

En av de större förändringarna sker just på Tinder. I ett försök att göra appen mer social och mindre ytlig testas nu en dubbeldejt-funktion i 15 länder, med målet att lanseras globalt i sommar.

Funktionen låter användare slå ihop sina profiler med en vän för att sedan kunna matcha med ett annat par. Då öppnas en fyrpersonersgrupp där man kan chatta tillsammans allihop.

Målet, enligt Spencer Rascoff, är att göra Tinder mindre som ett “svep-maraton” och mer upplevelsefokuserat, där relationer och autenticitet står i centrum.

”Det här är sättet Gen Z vill träffas på”, säger Rascoff till Wall Street Journal. ”De vill vibba sig fram till nya kontakter”. 

AI säger: Är du säker?

ANNONS

Tinder får även hjälp av AI i arbetet med att förbättra upplevelsen. Ytterligare en ny funktion – “Are you sure?” – analyserar meddelanden innan de skickas och varnar användare om något kan uppfattas som stötande.

”Många tiotusentals gånger om dagen förbättrar den lilla spärren människors beteende”, säger Rascoff.

”Vi har ett jobb att göra. Samhället har ett jobb att göra. Tillsammans kan vi hjälpa till att bota ensamhet”, fortsätter han.  

13 procent av personalen bort

För att snabba på omställningen har Rascoff även gjort sig av med 13 procent av bolagets anställda – ungefär 325 personer. 

I ett öppet brev på LinkedIn skrev han i mars att apparna idag ”känns som ett numbers game”. En känsla som gett användare intrycket att Match Group bryr sig mer om siffror än upplevelser.

”Det måste förändras”, skrev han.

Läs också: Miljonklubben för singlar som söker kärlek. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS