Elon Musks aggressiva taktik verkar ha gett resultat. Flera företag har återvänt till X efter hot om stämning, men inte alla.
Trots kritik – X:s annonsplan har burit frukt


Mest läst i kategorin
Elon Musks strategi att stämma företag som inte köper annonser på X, tidigare Twitter, verkar ha burit frukt i flera fall. Enligt en rapport från Wall Street Journal har bland annat Verizon återupptagit sin annonsering på plattformen efter hot om rättsliga åtgärder.
X stämde flera annonsörer förra året och hotade med att lägga till fler företag i stämningen om de inte köpte annonser. Verizon, som inte hade annonserat på X sedan 2022, fick besked i slutet av förra året att de skulle inkluderas i stämningen om de inte köpte annonser.
Som ett resultat av detta lovade Verizon att spendera minst 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 100 miljoner svenska kronor, på plattformen i år, skriver Wall Street Journal.
Även modeföretaget Ralph Lauren gick med på att återuppta sina annonsköp på X efter att ha mottagit ett hot om stämning.

Totalt har minst sex företag som antingen mottagit hot om stämning eller påverkats av påtryckningstaktik ingått avtal med X. Avtalen inkluderar både fasta åtaganden om annonsutgifter och icke-bindande mål.
Efter hotet mot Verizon intensifierades förhandlingarna, och vd för X, Linda Yaccarino, framhöll förbättringar av verktyg för varumärkessäkerhet och nya annonsformat.
Verizons annonsutgifter på 10 miljoner dollar kan öka till 25 miljoner dollar, motsvarande cirka 250 miljoner svenska kronor, om den initiala annonseringen presterar väl och annonserna inte visas i närheten av innehåll som Verizon anser olämpligt.
Trots detta skulle Verizons utgifter på X fortfarande vara betydligt lägre än de 80 miljoner dollar, cirka 800 miljoner svenska kronor, de spenderade på Twitter 2020, två år innan Musk köpte det sociala nätverket.
Svag rättslig grund, men effektiv påtryckning
X:s rättsliga fall mot annonsörer anses vara svagt, men det har ändå haft viss framgång som påtryckningsmedel. Amazon-ägda Twitch togs bort från X:s stämning i maj efter en överenskommelse mellan företagen. Detaljer om överenskommelsen avslöjades inte, men det rapporterades i januari att Amazon ökade sina annonsutgifter på X.
Wall Street Journal rapporterade att Amazons beslut att öka sina utgifter på X involverade vd Andy Jassy. Tidningen uppgav att en person med insyn i frågan sade att Twitch-stämningen inte påverkade Amazons beslut att öka sina utgifter på X.

Musk hävdar att X utsatts för attack från Ukraina
Under måndagen drabbades sociala medieplattformen X (tidigare Twitter) av flera driftstörningar som påverkade användare världen över. Elon Musk gick ut
Det framkom även att Musks underlåtenhet att betala leverantörer som tillhandahöll tjänster till Twitter har spelat en roll i annonsförhandlingarna. X ska ha sagt till Amazon att de skulle betala sina obetalda molntjänstfakturor i utbyte mot annonsutgifter.
Amazon hade tidigare spenderat cirka 100 miljoner dollar, motsvarande ungefär 1 miljard svenska kronor, per år på annonsering på X, vilket är betydligt mer än de spenderar för närvarande.
Lego och Pinterest stämdes efter att ha avvisat hot
X:s hot fungerade inte på Lego och Pinterest, skriver Wall Street Journal. Lego och Pinterest lades till i X:s stämning i februari. Lego lades till efter att ha avvisat ett krav på att spendera mer på X, och samma sak hände med Pinterest.
I samtal med Pinterests juridiska team i januari krävde en advokat för X att företaget skulle förbinda sig till sin utgiftsnivå före övertagandet i två år, annars skulle de möta rättsliga åtgärder. Pinterest valde att inte göra det efter att ha köpt annonser på andra plattformar som de ansåg gav bättre resultat än X.

X säljer inaktiva användarnamn för miljontals kronor
X (tidigare Twitter) planerar att sälja inaktiva användarnamn till högstbjudande. Startpriset? Runt 100 000 kronor. X planerar att sälja inaktiva
‘Gå och dra åt helvete’
Många annonsörer lämnade eller minskade sina utgifter efter att Musk köpte Twitter, främst på grund av förändringar i innehållsmodereringen. Musk förvärrade situationen ytterligare i slutet av 2023 när han publicerade ett positivt svar på en antisemitisk tweet och uppmanade därefter försiktiga annonsörer att ‘gå och dra åt helvete’.
Annonsörer har känt sig pressade att spendera åtminstone små summor på X med tanke på Musks inflytande i Trump-administrationen. Musks senaste konflikt med Trump kan göra annonsörer mindre villiga att ge efter för X:s krav. Samtidigt pressas annonsörer av den amerikanska regeringen, eftersom Federal Trade Commission utrever om reklam- och intressegrupper har brutit mot antitrustlagstiftningen genom att samordna bojkotter.
X:s intäkter sjönk från 4,6 miljarder dollar 2022 till 2,6 miljarder dollar 2024, men Emarketer förutspår att X:s annonsintäkter kommer att öka i år för första gången sedan Musk tog kontroll. Trots detta förväntas de förbli under nivån före Musk.

X: Över 80 procent vill att Musk bildar nytt parti
I samband med grälen med president Trump drog igång under torsdagen lade Elon Musk ut en omröstning på sin sociala media-plattform X: Ska jag bilda ett
Missa inte:
Pensionsmyndigheten: “Fel utbetalning eller inga pengar alls”. News 55
Boende i utsatta områden vet inte om de har tjänstepension eller ej. E55
EU:s vapen mot Trump: En gyllene medelväg. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.