En oväntad förändring påverkar Teslas robotplaner när en nyckelperson lämnar. Hur påverkar detta framtidssatsningen på humanoida robotar?
Toppchef lämnar Tesla – påverkas robotarnas framtid?


Mest läst i kategorin
Detta sker samtidigt som Tesla fortsätter att satsa stort på självkörande teknik och robotik, vilket väcker frågor om hur detta kan påverka de ambitiösa tidsplaner som har presenterats.
Kovac: “Det svåraste’ i hans liv”
Milan Kovac, som har lett Teslas program för den humanoida roboten Optimus, har meddelat att han lämnar företaget. Kovac skrev på X att beslutet var ‘det svåraste’ i hans liv och att han behövde ’tillbringa mer tid med familjen utomlands’. Han klargjorde att detta var den ‘enda anledningen’ till hans avgång och att han fortsätter att stötta Elon Musk och Tesla ‘orubbligt’, enligt uppgifter från Techcrunch.
Kovac har arbetat på Tesla i nästan tio år. Under en stor del av den tiden var han en nyckelingenjör inom Autopilot-teamet. År 2022 började han leda utvecklingen av Optimus och blev vice vd för programmet i slutet av 2024.

På sin LinkedIn-profil beskrev Kovac tidigare sin roll som att han ‘driver Optimus-programmet (Teslas humanoida robot) och alla dess ingenjörsteam’. Han nämnde också att han ledde ‘ingenjörsteamen som ansvarar för alla mjukvarufundament och infrastruktur gemensam mellan Optimus och Autopilot’.
Avhoppet sker samtidigt som Musk har hävdat att företaget kommer att ha ‘tusentals’ Optimus-robotar igång i sina fabriker redan i slutet av detta år. Förra månaden förväntade sig Musk att ‘skala upp Optimus snabbare än någon annan produkt, tror jag, i historien, för att nå miljoner enheter per år så snart som möjligt’.
Vem tar över stafettpinnen?
Ashok Elluswamy, som är vice vd för Teslas AI-mjukvarudivision, kommer att ta över Optimus-projektet. Detta enligt Bloomberg. Elluswamy, som tidigare har lett Teslas Autopilot-team, har redan informerat sina kollegor om att han tar över ansvaret för Optimus med omedelbar verkan.
Musk har tidigare berömt både Kovac och Elluswamy i ett inlägg på sociala medier den 2 juni. Han kallade dem då ‘två nyckelpersoner’ i företagets verksamhet inom artificiell intelligens som ‘har varit där från början’.

Musk satsar alltmer på robotik, tillsammans med artificiell intelligens och självkörande bilar. Detta sker samtidigt som den traditionella elfordonsverksamheten möter utmaningar. Försäljningen har sjunkit på viktiga marknader på grund av ett svalt intresse och en negativ reaktion från konsumenter gällande vd:ns politiska engagemang, rapporterar Bloomberg.
I oktober förra året väckte Tesla uppmärksamhet när de använde Optimus-prototyper för att servera drycker och interagera med gäster vid ett speciellt evenemang i Los Angeles. Målet var att skapa entusiasm hos investerare för kommande produkter. Bloomberg rapporterade senare att människor fjärrstyrde vissa funktioner hos robotarna.
Musk har uttalat att Optimus, som skulle kunna hantera många uppgifter i hemmet, potentiellt kan bli ‘den största produkten någonsin av något slag’. Robotarna skulle i framtiden kunna köpas av konsumenter för mellan cirka 200 000 och 300 000 svenska kronor per styck.

Amazon + Rivian + Humanoids: Testas nu i San Francisco
Robotar kliver ur elbilarna och lämnar paketen utanför dörren. Amazon uppges nu testa humanoids, som kan ersätta mänskliga leveransarbetare, i stor skala.
Framtidsutsikter och hinder på vägen
Musks stora medieoffensiv har fått ett ganska svalt mottagande från investerare. Teslas aktier steg med ungefär 0,5 procent vid marknadens stängning den 3 juni jämfört med dagen innan, men aktierna började sedan sjunka under efterhandeln, enligt Business Insider.
Även om Musk har flyttat fram tidsplaner tidigare, har Teslas aktier återhämtat sig i maj jämfört med tidigare månader. Detta skedde efter att Musk sade att han skulle ‘dra ner sitt engagemang med DOGE’ den 22 april. Trots detta är Teslas aktier fortfarande nere under 2025 hittills, efter minskade intäkter och vinster under första kvartalet.
Enligt Brett Winton, chef för Ark Investment Management, en stor investerare i Tesla, inkluderar företaget inte Optimus direkt i sin femårsmodell för Tesla just nu. De följer dock robotens utveckling och den snabba tillväxten inom sektorn samt dess potentiella påverkan på marknaden, rapporterar Bloomberg.

Humanoids väntas ta över – kanske i Paris
Ett genombrott för humanoider – prisvärda robotar som kan användas för hushållssysslor i hemmet – väntas inom kort. Förväntningarna är höga på nya besked
Missa inte:
Begagnade böcker lockar fler – samtidigt växer kritiken mot skatten. News 55
AI-kunskap skapar löneklyfta – män tjänar mest trots kvinnodominans. E55
Apples dyra flopp kan vara ett äss i rockärmen. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.