Dagens PS

Motorväg under fjorden – Norge bygger världens längsta tunnel

Motorväg under fjord i Norge
400 meter under havsytan kommer turister och lastbilar att dundra fram när världens längsta och djupaste biltunnel står färdig i Norge.
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 17 maj 2025Publicerad: 17 maj 2025

Nästan tre mil lång och fyra hundra meter under havsytan. Så extrem blir den motorvägstunnel som ska gå under Boknafjorden i Norge och spara 40 minuter för bilisterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är inget mindre än ett ingenjörsmässigt under som tar form långt under havsytan i Norge. När man bygger ny motorväg vill man spara tid genom att gå under havet. Restiden mellan Stavanger och Bergen ska kortas med omkring 40 minuter.

Läs även: Kalkylerna spricker – fastighetsbolagen drar i nödbromsen. Realtid

Tunneln under Boknafjorden blir den längsta och djupaste biltunneln i hela världen, men en total längd på 27 kilometer och ett djup på närmare 400 meter under havsnivå.

Tunnel under Boknafjorden
Tunnel under Boknafjorden. (Bild: Vegvesen.no)

Halverar restiden längs västkusten

E39 Rogfast är ett ambitiöst projekt som tar form i Norge, där man bygger en färjefri resväg från Kristiansand i söder till Trondheim i norr. En väg som kräver sju färjeöverfarter som orsakar långa väntetider och väderberoende förseningar.

Den imponerande tunneln kommer att ersätta en av sträckans mest besvärliga överfarter. Vägen blir mer tillförlitlig och bättre anpassad för godstransporter. Tunneln, och projektet i sin helhet, binder samman regionerna i Norge, rapporterar norska Teksiden.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Norge satsar miljarder

Skanska finns med bakom spadarna och ansvarar för den norra delen av tunneln, en sträckning på 18,5 kilometer och ytterligare 2 kilometer ovan jord. Ett kontrakt värt 5 miljarder norska kronor som påbörjades 2023 och pågår minst fyra år till, enligt ett pressmeddelande från Skanska.

ANNONS

Sammantaget kommer det stora projektet kosta över 24 miljarder norska kronor och staten står för omkring 40 procent av kostnaderna. Resten fördelas mellan vägtullar och de berörda kommunerna.

Världens längsta tunnel

  • Längd: 27 kilometer
  • Djup: 392 meter under havet
  • Sträcka: Bokn–Randaberg i Rogaland
  • Byggstart: 2023
  • Planerad öppning: 2033
  • Byggherre: Statens vegvesen
  • Entreprenörer: Skanska, Implenia/Stangeland m.fl.

När man ändå gör något så pass märkvärdigt har Norge valt att lägga till fler fascinerande inslag. Som en rondell under havet, inspirerat av en annan lång vägtunnel i Färöarna.

Senast 2033 ska tunneln vara öppen för trafik, men som alltid med omfattande infrastruktur kan projektet försenas på en rad olika sätt. För den som reser mycket med bil längs västkusten i Norge låter det som att det kan vara en invigning värd sin väntan.

Läs även: Bro mellan Sverige och Finland får ny tyngd: “Bra för både tillväxt och säkerhet”. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS