Nästan tre mil lång och fyra hundra meter under havsytan. Så extrem blir den motorvägstunnel som ska gå under Boknafjorden i Norge och spara 40 minuter för bilisterna.
Motorväg under fjorden – Norge bygger världens längsta tunnel


Mest läst i kategorin
Det är inget mindre än ett ingenjörsmässigt under som tar form långt under havsytan i Norge. När man bygger ny motorväg vill man spara tid genom att gå under havet. Restiden mellan Stavanger och Bergen ska kortas med omkring 40 minuter.
Läs även: Kalkylerna spricker – fastighetsbolagen drar i nödbromsen. Realtid
Tunneln under Boknafjorden blir den längsta och djupaste biltunneln i hela världen, men en total längd på 27 kilometer och ett djup på närmare 400 meter under havsnivå.

Halverar restiden längs västkusten
E39 Rogfast är ett ambitiöst projekt som tar form i Norge, där man bygger en färjefri resväg från Kristiansand i söder till Trondheim i norr. En väg som kräver sju färjeöverfarter som orsakar långa väntetider och väderberoende förseningar.
Den imponerande tunneln kommer att ersätta en av sträckans mest besvärliga överfarter. Vägen blir mer tillförlitlig och bättre anpassad för godstransporter. Tunneln, och projektet i sin helhet, binder samman regionerna i Norge, rapporterar norska Teksiden.
Norge satsar miljarder
Skanska finns med bakom spadarna och ansvarar för den norra delen av tunneln, en sträckning på 18,5 kilometer och ytterligare 2 kilometer ovan jord. Ett kontrakt värt 5 miljarder norska kronor som påbörjades 2023 och pågår minst fyra år till, enligt ett pressmeddelande från Skanska.
Sammantaget kommer det stora projektet kosta över 24 miljarder norska kronor och staten står för omkring 40 procent av kostnaderna. Resten fördelas mellan vägtullar och de berörda kommunerna.
Världens längsta tunnel
- Längd: 27 kilometer
- Djup: 392 meter under havet
- Sträcka: Bokn–Randaberg i Rogaland
- Byggstart: 2023
- Planerad öppning: 2033
- Byggherre: Statens vegvesen
- Entreprenörer: Skanska, Implenia/Stangeland m.fl.
När man ändå gör något så pass märkvärdigt har Norge valt att lägga till fler fascinerande inslag. Som en rondell under havet, inspirerat av en annan lång vägtunnel i Färöarna.
Senast 2033 ska tunneln vara öppen för trafik, men som alltid med omfattande infrastruktur kan projektet försenas på en rad olika sätt. För den som reser mycket med bil längs västkusten i Norge låter det som att det kan vara en invigning värd sin väntan.
Läs även: Bro mellan Sverige och Finland får ny tyngd: “Bra för både tillväxt och säkerhet”. Dagens PS

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.