Leende tecknade figurer och kryptiska meddelanden har börjat dyka upp på telefonstolpar och husväggar runt om i San Francisco.
Gåtor i gatumiljö – ny anonym techrörelse sprider sig i San Francisco


Mest läst i kategorin
Meddelandena är i själva verket starten på skattjakten PURSUIT – en skattjakt.
“PURSUIT handlar om nöje. Det var roligt för oss att skapa gåtorna, och förhoppningsvis är det roligt att lösa dem också.Vårt yttersta mål är att få människor att gå ut, röra sig runt i staden och prata med varandra”, säger en av medskaparna, som bett om att få vara anonym, till Dagens PS.
Han tillägger
“Det är ett äventyr genom San Francisco. Den här staden är så vacker.”
Skattjakten drar igång den 12 juli. Den består av veckovisa utmaningar där deltagarna får lösa gåtor och följa ledtrådar genom staden. Det finns inga priser, ingen ranking och inget krav på att följa en viss ordning.
Läs även: Svenska i Silicon Valley bygger AI-verktyg som utmanar Google

Anonym Silicon Valley grupp bakom jakten
Bakom jakten står ett anonymt kollektiv av cirka 15 personer, flera av dem är techgrundare i Silicon Valley. Det är andra året i rad som gruppen arrangerar skattjakten
Förra året deltog över 1 000 personer i jakten, som avslutades med ett möte i McLaren Park. Ledtrådarna var allt från livestreams från lägenhetsfönster till lyckokakor med specialskrivna meddelanden – och en hamburgarformad telefon på restaurangen Flippin Burger.
En ledtråd sommaren 2024 var en YouTube-livestream från ett fönster på andra våningen i ett bostadshus. Spelarna behövde granska videon noggrant för att hitta ledtrådar – bland annat en knappt synlig gatuskylt – och lista ut platsen
“Det var roligt, för medan man tittade kunde man se spelare längre fram som tittade in i kameran, pekade och löste gåtan i realtid,” säger en annan av medskaparna till SF Chronicle. “Det blev också ett bevis för oss att folk faktiskt gjorde det här.”
Unik kreativ miljö gör skattjakten möjlig
San Francisco, i norra Kalifornien, är del av regionen Silicon Valley som är känd för sin kreativitet. En av medskaparna bakom PURSUIT säger att han inte tror att det här skulle kunna hända på så många andra ställen i världen “där man bara sätter upp affischer och plötsligt får en nästan kultliknande hord av människor som försöker lösa ens gåta.”
Om jakten i slutändan leder deltagarna till en skatt är oklart.
Läs även: “Någon har brutit sig in” – AI-kriget som skakar Silicon Valley, Realtid

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.