Dagens PS

Här är prislappen för en bro mellan Sverige och Finland

Så mycket kostar bro mellan Sverige och Finland
Färjetrafiken liksom övrig trafik mellan Sverige och Finland i norr påverkas av en eventuell fast förbindelse via Kvarken. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 11 juni 2025Publicerad: 11 juni 2025

En bro över Kvarken är tekniskt genomförbar. Det går att bygga en fast förbindelse mellan Sverige och Finland, men det kostar. Nu vet vi hur mycket.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Projektet kallas Kvarkenbron oh handlar om en fast förbindelse mellan Sverige och Finland, mer konkret mellan Vasa och Umeå.

Det svenska intresset har pendlat mellan obefintligt och minimalt, det finska har varit större.

I det senaste skedet har Finland pushat på och svenska regeringen sagt ungefär ”okej, vi kan väl titta på det”.

Bro mellan Sverige och Finland får ny tyngd: “Bra för både tillväxt och säkerhet”. Dagens PS

Listar sex alternativ

Nu har tittandet tagit ett steg framåt och finska Trafikledsverket presenterar en förutredning om en fast förbindelse.

Utredningen visar upp sex alternativ (se fakta i slutet av texten) med landsväg, landsväg delvis i tunnel, järnväg och järnväg delvis eller i sin helhet i tunnel samt kombination av landsväg och järnväg.

En landsväg som i sin helhet går på marken är billigast, konstaterar utredningen liksom att en järnväg helt i tunnel är det miljömässigt bästa medan, naturligtvis, en kombinerad fast förbindelse med järnväg och landsväg skulle ge flest möjligheter, sammanfattar Yle.

Kristersson om bro till Finland: “Bra för tillväxt och säkerhet”. Dagens PS

ANNONS
Här är alternativen enligt den finska förutredningen. (Illustration: Trafikledsverket, Finland)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

”All infrastruktur kostar”

Kostnaderna för en bro över Kvarken?

Förutredningen konstaterar att det saknas motsvarandeprojekt att jämföra med och att man därför får gissa via jämförelsepriser på en meter väg och expertbedömningar.

”All infrastruktur kostar men sedan gäller det också att hitta fungerande finansieringslösningar. Nu vet vi ungefär vad kostnaden kan bli”, säger Mathias Lindström, vd för Kvarkenrådet.

Detta ”ungefär” ligger, beroende på alternativ, i spannet 4,9 till 28,9 miljarder euro eller i svenska kronor mellan 54 och 317 miljarder kronor.

Eftersom det handlar om så stora belopp för en för många tveksam investering använder Mathias Lindström de vanliga argument som lobbygrupper brukar ta till.

”Vi måste utreda vilka de övriga positiva verkningarna i samhället är? Vad betyder det för den gemensamma arbetsmarknaden”, inflikar Lindström.

Vill ha tunnel mellan Sverige och Finland. Dagens PS

ANNONS

Tror på måttlig trafik över Kvarken

Samtidigt konstaterar man att trafikmängderna över Kvarken skulle vara måttliga. Förutredningen tror att trafiken kommer att motsvara den mellan olika regionala städer i Finland, vilket innebär 2 000-3 000 personbilar och 500-600 lastbilar per dag. 1 300-1 400 personer per dag väntas använda järnvägen.

Miljökonsekvenserna skulle vara betydande och negativa men det bortser Kvarkenrådet ifrån.

”Allt handlar om avvägningar. Vad är samhällets nytta i förhållande till miljöskyddet? Jag tror, att i en eventuell krissituation så är man inte så jätteintresserad av miljöfrågor”, spekulerar Mathias Lindström.

Kvarken-projektet/Alternativen för en fast förbindelse

* Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

* Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

* Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

* Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

ANNONS

* Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

* Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

(Källa: Trafikledsverket, Finland)

Utredning öppnar för finsk tunnel till Sverige. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS