Dagens PS

Världens största eldrivna containerfartyg sjösatt

Världens största eldrivna containerfartyg, som har byggts för det kinesiska rederiet Cosco, har sjösatts i Kina, containerfartyget på bilden är inte eldrivet
Världens största eldrivna containerfartyg, som har byggts för det kinesiska rederiet Cosco, har sjösatts i Kina, containerfartyget på bilden är inte eldrivet. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 31 juli 2023Publicerad: 31 juli 2023

I Kina har världens största eldrivna containerfartyg sjösatts i Yangtze-floden. Fartyget har byggts för Cosco och är en del i ett försök med eldrivna fartyg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det eldrivna containerfartyget, kallat N997, har bärkapaciteten 700 TEU och är det första av två som byggts för sjötransporter på Yangtze-floden, det rapporterar Maritime Executive.

Eldrivet i hela Yangtze-regionen

Fartyget ingår i ett försök att använda eldrivna fartyg i hela Yangtze-regionen. Enligt planen ska fartyget påbörja sjöförsök i slutet av september och innan det ska en grundlig genomgång av kraftsystemet göras.

Fartyget är nästan 120 meter långt och cirka 23,6 meter brett. Det väger 100 ton och kommer ha ett djupgående på 5,5 meter för att ge god manövrering.

Båda fartygen är designade för att segla en sträcka på 96,5 mil längs Yangtzefloden ut till havet.

Hittills största batterikapaciteten

Enligt rapporter kommer fartygen ha den hittills största batterikapaciteten som någonsin funnits på ett fartyg.

Batterierna finns i 36 utbytbara containrar och längs med sträckan kommer batterierna bytas ut med batterier som laddats på olika stationer som finns utmed floden.

Det andra eldrivna containerfartyget som byggs kallas N998, det ska drivas av Coscos dotterbolag Shanghai Pan Asia Shipping.

ANNONS

Även det fartyget ska trafikera Yangtzefloden, mellan Shanghai och Wuhan.

Båda fartygen ska drivas med två 900 kilowatts huvudmotorer för framdrivning och enligt vad Cosco tidigare har sagt ska de containerbaserade batterierna ha en kapacitet på 50 000 kilowattimmar och vara stora som en container på sex meter.

Fartygens energiförbrukning kommer kunna anpassas på ett smart sätt utifrån behov. Resans hastighet ska kunna planeras efter ankomsttid, vattenflöde, batterikapacitet och andra faktorer.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi, samhällsbyggnad och teknik? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Världens första eldrivna containerfartyg är sjösatt Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS