Dagens PS

Ny teknik gör bränsle av läskburkar och havsvatten

MIT-forskare förvandlar aluminiumburkar och vatten till vätgas
MIT-forskare förvandlar aluminiumburkar och vatten till vätgas (Bild: Pixabay)
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska
Uppdaterad: 12 juni 2025Publicerad: 12 juni 2025

Från burk till bränsle – forskare vid MIT har hittat ett sätt att förvandla återvunna läskburkar och havsvatten till ren vätgas. Resultatet: låga utsläpp, högt energiinnehåll och nya möjligheter för framtidens fordon. Men frågor kvarstår kring ekonomi och skalbarhet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vätgas lyfts ofta som en klimatsmart lösning för industri och transporter, men dagens produktion är dyr, energikrävande och oftast fossilbaserad. Det breda genomslaget för “grön vätgas” har dröjt, men det kan komma att ändras: i labben puttrar spännande nykomlingar.

Forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT) har utvecklat en metod för att producera grön vätgas med hjälp av återvunna läskburkar och havsvatten, rapporterar Oliprice.com

Processen bygger på en kemisk reaktion mellan aluminium från burkarna och vanligt havsvatten, som frigör vätgas. Reaktionen är både effektiv och utsläppssnål, och producerar dessutom boehmit som biprodukt, ett eftertraktat ämne som används inom elektronik och halvledarteknik.

Läs även: Efter Bill Gates avhopp, nu satsar Liquid Wind i egen regi. Dagens PS

Mer skalbar och kommersiellt attraktiv

Forskarna tänker sig i första hand att gasen ska användas som koldioxilsnålt fordonsbränsle.

”En av de stora fördelarna med aluminium är energitätheten per volym. Med bara en liten mängd aluminiumbränsle kan man potentiellt täcka mycket av ett vätgasfordons behov”, säger Aly Kombargi, doktorand i maskinteknik vid MIT, som varit med och utvecklat metoden.

Tekniken skulle kunna möjliggöra lokal produktion av vätgas vid tankstationer, vilket minskar transportkostnader och risker. Ett kilo vätgas skulle enligt forskarna räcka för att köra 6–10 mil.

Återvunna aluminiumburkar används som råvara i ny process för vätgasproduktion.
Återvunna aluminiumburkar blir råvara i den nya process för grön vätgasproduktion som utvecklats vid MIT. (Bild Pixabay)
ANNONS

Forskarlaget föreslår ett system där förbehandlad aluminiumpellets fraktas till tankstationer, där de kan blandas med havsvatten för att generera vätgas vid behov.

Utsläppen från processen uppgår till cirka 1,45 kilo koldioxid per kilo vätgas, att jämföra med 11 kilo vid traditionell “grå” vätgasproduktion. Jämfört med andra “gröna tekniker”, där processen bygger på elektrolys med förnybara alternativ som energikälla, är det i princip samma nivå av utsläpp.

Kostnaden beräknas till cirka 9 dollar per kilo, vilket också är i nivå med grön vätgas.

Utsläppen och kostnaderna är alltså likvärdiga, men MIT-metodens smidiga logistik, höga energitäthet, värdefulla biprodukt och det faktum att den är gjord av återvunna burkar kommer ändå med nya fördelar som gör den skalbar och kommersiellt attraktiv.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Grön vätgas-ekonomi under press

Marknaden för grön vätgas är dock under press. Av nära 1 600 planerade anläggningar globalt har bara 12 procent faktiskt kunder. Och enligt Bloomberg New Energy Finance (BNEF) är framtiden ytterst osäker.

Den “gröna vätgasen” som framställs via elektrolys med fossilfria källor är ungefär fyra gånger dyrare än traditionell “grå vätgas”. Till skillnad från den grå vätgasen, som produceras i etablerade men koldioxidintensiva, fossila processer med billig naturgas, kräver grön vätgas dyr ny infrastruktur och stora initiala investeringar som få just nu är beredda att ta.

”Ingen vettig utvecklare börjar producera vätgas utan en köpare, och ingen bank lånar ut pengar utan tydliga tecken på efterfrågan”, säger Martin Tengler, analytiker på BNEF, till Oilprice.com.

”Det är ingen skillnad mot annan storskalig energiinfrastruktur. Naturgaspipelines byggdes inte utan att det fanns kunder”, invänder Laura Luce, vd för Hy Stor Energy.

Det politiska läget är också skakigt. Donald Trumps föreslagna ”Big, Beautiful Bill” hotar att riva upp skattelättnaderna i Bidens klimatpaket.

ANNONS

Tills nyligen har aggressiva klimatmål och lagstiftning drivit på utveckling och investeringar i grön vätgas. Den dominerande grå vätgasproduktionen släpper ut omkring 900 miljoner ton koldioxid per år, mer än hela flygindustrin, så klimatvänligare alternativ har varit önskvärda.

Men med den nya fossilvänliga Donald Trump-politiken och lättnader i EU-krav har den gröna omställningen satts på paus och det senaste året har en rad projekt stoppas eller bromsats.

Läs även: Frankrike gör fynd av framtidens energikälla värd rekordsumma. Dagens PS

  • Grå vätgas:
    Tillverkas genom ångreformering av fossilgas (metan). Processen ger stora utsläpp av koldioxid och är fossilbaserad. Den vanligaste typen av vätgas idag inom industrin.

  • Blå vätgas:
    Samma tillverkningsmetod som grå vätgas, men med koldioxidinfångning (CCS) för att minska utsläppen. Har fortfarande miljöproblem kopplade till fossilgasutvinning och lagring av CO₂.

  • Grön vätgas:
    Produceras via elektrolys där vatten spjälkas med elektricitet från förnybara energikällor som sol och vind. Är helt fossilfri och ses som nyckeln till en hållbar energiomställning.

    Källa: Naturskyddsföreningen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS