Google rullar nu en ny shoppingupplevelse – driven av AI. Under techjättens årliga utvecklarkonferens i Kalifornien visades ny funktioner som digitala provrum och marknadsbevakning upp för deltagarna.
Googles AI provar kläder på kundens kropp


Mest läst i kategorin
Striden om framtidens shopping sker i sökfältet, och tekniken leder vägen.
“Vårt nya AI-läge är skapat för hela shoppingupplevelsen – från inspiration till köp i rätt ögonblick. Och nu fungerar vårt virtuella provrum med dina egna bilder,” skriver Lilian Rincon, vice presiden product management, på Googles företagsblog.
Provrum på bussen
I centrum för Googles nya AI Shopping som visas upp på veckans användarkonferens finns en AI-modell som är särskilt tränad på mode. Den gör det möjligt för användare att ladda upp en helkroppsbild av sig själva för att se hur kläder ser ut – direkt i sökresultatet.
Tidigare gick det bara att se plaggen på modeller som Google valt, men nu kan användarna alltså själva stå i provrummet, digitalt.

Modellen simulerar hur materialet veckar sig och rör sig över kroppen. När användaren bestämt sig går köpet att slutföra direkt, genom den nya funktionen: “agentic checkout”.
Artificiell intelligens i Google Search ger också nya svar på komplexa frågor, som ”Vad passar till den här jackan?” eller ”Vilken väska tål regn på resan?”. Resultatet är sammanfattade AI-svar, inte länkar, med direktlänkar till relevanta produkter.
AI Shopping bevakar marknaden åt dig
När köpet är bestämt kan AI:n dessutom slutföra det automatiskt, med rätt storlek och färg. Det kommer även att vara möjligt att bevaka marknaden i jakt på rabatter och reor, och när priset faller till angiven nivå köper din artificiella assistent omedelbart.
Den nya shoppingtjänsten är redan tillgänglig i betaversionen Search Labs och börjar rullas ut i USA redan den här veckan.
Google är dock inte ensamma om satsa på AI shopping. OpenAI lanserade nyligen shopping i ChatGPT och startupen Perplexity har släppt en liknande funktion.
Runt 5 000 personer deltar i årets I/O-konferens för utvecklare som arrangeras på Shoreline Amphitheatre i Mountain View, Kalifornien, nära Googles huvudkontor Googleplex. I/O-konferens står för Input/Output – men även för Innovation in the Open, enligt Google själva.

Läs även: Google svarar på AI-hotet – litar inte på “turen” längre, Realtid.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.