Google rullar nu en ny shoppingupplevelse – driven av AI. Under techjättens årliga utvecklarkonferens i Kalifornien visades ny funktioner som digitala provrum och marknadsbevakning upp för deltagarna.
Googles AI provar kläder på kundens kropp


Mest läst i kategorin
Striden om framtidens shopping sker i sökfältet, och tekniken leder vägen.
“Vårt nya AI-läge är skapat för hela shoppingupplevelsen – från inspiration till köp i rätt ögonblick. Och nu fungerar vårt virtuella provrum med dina egna bilder,” skriver Lilian Rincon, vice presiden product management, på Googles företagsblog.
Provrum på bussen
I centrum för Googles nya AI Shopping som visas upp på veckans användarkonferens finns en AI-modell som är särskilt tränad på mode. Den gör det möjligt för användare att ladda upp en helkroppsbild av sig själva för att se hur kläder ser ut – direkt i sökresultatet.
Tidigare gick det bara att se plaggen på modeller som Google valt, men nu kan användarna alltså själva stå i provrummet, digitalt.

Modellen simulerar hur materialet veckar sig och rör sig över kroppen. När användaren bestämt sig går köpet att slutföra direkt, genom den nya funktionen: “agentic checkout”.
Artificiell intelligens i Google Search ger också nya svar på komplexa frågor, som ”Vad passar till den här jackan?” eller ”Vilken väska tål regn på resan?”. Resultatet är sammanfattade AI-svar, inte länkar, med direktlänkar till relevanta produkter.
AI Shopping bevakar marknaden åt dig
När köpet är bestämt kan AI:n dessutom slutföra det automatiskt, med rätt storlek och färg. Det kommer även att vara möjligt att bevaka marknaden i jakt på rabatter och reor, och när priset faller till angiven nivå köper din artificiella assistent omedelbart.
Den nya shoppingtjänsten är redan tillgänglig i betaversionen Search Labs och börjar rullas ut i USA redan den här veckan.
Google är dock inte ensamma om satsa på AI shopping. OpenAI lanserade nyligen shopping i ChatGPT och startupen Perplexity har släppt en liknande funktion.
Runt 5 000 personer deltar i årets I/O-konferens för utvecklare som arrangeras på Shoreline Amphitheatre i Mountain View, Kalifornien, nära Googles huvudkontor Googleplex. I/O-konferens står för Input/Output – men även för Innovation in the Open, enligt Google själva.

Läs även: Google svarar på AI-hotet – litar inte på “turen” längre, Realtid.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.