Dagens PS

Googles AI provar kläder på kundens kropp

Google
Google kan snart ha rott det rekordstora förvärvet av startup-bolaget Wiz i hamn. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)
Margaretha Levander
Margaretha Levander
Uppdaterad: 21 maj 2025Publicerad: 21 maj 2025

Google rullar nu en ny shoppingupplevelse – driven av AI. Under techjättens årliga utvecklarkonferens i Kalifornien visades ny funktioner som digitala provrum och marknadsbevakning upp för deltagarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Striden om framtidens shopping sker  i sökfältet, och tekniken leder vägen.

“Vårt nya AI-läge är skapat för hela shoppingupplevelsen – från inspiration till köp i rätt ögonblick. Och nu fungerar vårt virtuella provrum med dina egna bilder,” skriver Lilian Rincon, vice presiden product management, på Googles företagsblog.

Provrum på bussen

I centrum för Googles nya AI Shopping som visas upp på veckans användarkonferens finns en AI-modell som är särskilt tränad på mode. Den gör det möjligt för användare att ladda upp en helkroppsbild av sig själva för att se hur kläder ser ut – direkt i sökresultatet.

Tidigare gick det bara att se plaggen på modeller som Google valt, men nu kan användarna alltså själva stå i provrummet, digitalt.

Läs även: Google presenterar AI-nyheter på I/O-konferensen. Sverige får AI-översikter i Sök och Gemini driver innovationen framåt.

Google nya AI provrum låter kunden prova kläderna i datorn. Bild: Shutterstock

Modellen simulerar hur materialet veckar sig och rör sig över kroppen. När användaren bestämt sig går köpet att slutföra direkt, genom den nya funktionen: “agentic checkout”.

Artificiell intelligens i Google Search ger också nya svar på komplexa frågor, som ”Vad passar till den här jackan?” eller ”Vilken väska tål regn på resan?”. Resultatet är sammanfattade AI-svar, inte länkar, med direktlänkar till relevanta produkter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

AI Shopping bevakar marknaden åt dig

När köpet är bestämt kan AI:n dessutom slutföra det automatiskt, med rätt storlek och färg. Det kommer även att vara möjligt att bevaka marknaden i jakt på rabatter och reor, och när priset faller till angiven nivå köper din artificiella assistent omedelbart.

Den nya shoppingtjänsten är redan tillgänglig i betaversionen Search Labs och börjar rullas ut i USA redan den här veckan.

Google är dock inte ensamma om satsa på AI shopping. OpenAI lanserade nyligen shopping i ChatGPT och startupen Perplexity har släppt en liknande funktion.

Runt 5 000 personer deltar i årets I/O-konferens för utvecklare som arrangeras på Shoreline Amphitheatre i Mountain View, Kalifornien, nära Googles huvudkontor Googleplex. I/O-konferens står för Input/Output – men även för Innovation in the Open, enligt Google själva.

Läs även: Google svarar på AI-hotet – litar inte på “turen” längre, Realtid.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Margaretha Levander
Margaretha Levander

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

Margaretha Levander
Margaretha Levander

Erfaren ekonomijournalist baserad i USA och Silicon Valley, med fokus på teknik, börs och makroekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS