Facebook och Ray-Ban försöker nu göra det ingen hittills lyckats med: göra smarta glasögon populära. Amazon, Bose, Snap och inte minst Google har försökt, och nu är det alltså dags igen.
Facebook och Ray-Ban släpper smarta solglasögon


Mest läst i kategorin
Veckan som gick presenterades Ray-Ban Stories, och nu hoppas Facebook att de ska användas till att fota och filma, lyssna på musik och ringa.
Glasögonen kostar från 2600 kronor och uppåt och finns i tre stilar, bland annat Ray-Bans ikoniska Wayfarer, och fem nyanser. Till att börja med kommer de att finnas i några av Ray-Bans butiker och på rayban.com, i sex länder, inklusive USA, Kanada och Storbritannien.
Klassiska modell
Ray Ban Stories ser i stort sett ut som ett normalt par glasögon. Genom att behålla klassiska och populära stilar som till exempel klassikern Wayfarer löser alltså Ray-Ban ett av de största problemen bland annat Google stötte på med sina modeller: de var inte snygga nog att använda till vardags.
Elektroniken är så väl gömd att det bara finns ett par små tecken på att det inte är ett helt vanligt par solglasögon. Kameror är inbäddade på kanten på varje sida av glasögonen, så på ett par Wayfarer smälter de helt samman med bågarna.
Hind Hobeika, produktchef för förstärkt-verklighetsenheten hos Facebook Reality Labs, säger enligt CNN att Ray-Ban Stories är “de första smarta glasögon som folk kommer att vilja ha på sig”.
Fem gram tyngre
Glasögonen har en knapp för att ta bilder och filma, en liten högtalare på varje sida, en LED-lampa riktad framåt och som lyser när man tar bilder eller filmar. Det finns också en touchpad. De smarta Wayfarerglasögonen är lite tyngre än sina osmarta motsvarigheter, men det handlar inte om mer än fem gram.
Glasögonen laddas i fodralet, och de har ingen display. För att se, dela och redigera bilder och filmer behövs appen Facebook View.

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.