En ny lag i Texas, som kräver åldersverifiering i appbutiker, har fått teknikjätten Apple att agera på högsta nivå.
Därför försöker Apple tysta ny barnlag


Mest läst i kategorin
Företagets vd, Tim Cook, ska personligen ha kontaktat Texas guvernör Greg Abbott i ett försök att få till ändringar i lagen, eller till och med få den helt stoppad. Denna utveckling belyser den växande spänningen mellan teknikföretag och lagstiftare gällande barns säkerhet online och användardata, skriver Wall street journal.
Den föreslagna lagen skulle innebära att om en minderårig använder en enhet, måste dennes App Store-konto kopplas till föräldrarnas, så att föräldrarna meddelas om och måste godkänna eller neka appnedladdningar.
Detta initiativ från Texas är inte unikt; minst nio andra delstater överväger liknande lagstiftning, och Utah har redan implementerat en sådan lag.
För Apple, och även Google, som är de primära aktörerna inom appbutiker, skulle detta innebära betydande förändringar och potentiella kostnader.

Apple duckar för Trumps tullar – vägrar betala
Trump vill att Apple flyttar sin produktion till USA. Techjätten vill dock hellre hålla nere kostnaderna och duckar för tullarna. I februari lovade Apple
Hot mot användarnas integritet och en central databas
Apple framhåller att implementeringen av Texas-lagen kan utgöra ett allvarligt hot mot användarnas integritet. En talesperson för Apple har uttryckt oro över att om lagen träder i kraft, kommer appbutiker att “tvingas samla in och lagra känslig personlig identifierande information för varje invånare i Texas som vill ladda ner en app, även om det bara är en app som tillhandahåller väderuppdateringar eller sportresultat.”
Detta skapar en bild av en massiv centraliserad databas med personuppgifter, vilket väcker frågor om datasäkerhet och risken för dataintrång.
Apple har också argumenterat för att åldersverifiering bör ske på appnivå, snarare än på appbutiksnivå. Företaget menar att detta skulle vara ett mer träffsäkert sätt att hantera åldersbegränsat innehåll, då det är själva appen som innehåller det potentiellt problematiska materialet, inte appbutiken i sig. De har även lanserat nya verktyg som syftar till att balansera åldersverifiering med användarintegritet.

Senaste nytt
Lobbning och politiska påtryckningar
Inför omröstningen i Texas har Apple intensifierat sina lobbyinsatser och anställt fler lobbyister. En intressegrupp, finansierad av Apple och Google, har även riktat annonskampanjer mot området Austin i Texas, där de hävdar att lagstiftningen “stöds av porrsidor”.
Detta är en strategi som visar hur djupt rotad konflikten är och hur långt teknikjättarna är villiga att gå för att skydda sina affärsmodeller och användardata. Googles roll i denna kamp är också betydande, då de likt Apple finansierar intressegruppen och motsätter sig lagstiftningen.

Kris hos Apple och ingen ny Siri att fråga
Apple fortsätter misslyckas inom AI och nu talar källor internt om en rejäl kris. ”Det här skeppet har sjunkit länge”, är ett omdöme. Insiders säger att
Föräldrarnas kontroll kontra integritet
De som stöder lagförslaget argumenterar för att det kommer att ge föräldrar större föräldrakontroll över barns relation till smartphones. En av lagens sponsorer, Texas senator Angela Paxton, menar att “ju mer vi kan hjälpa föräldrar att förstå vad deras barn verkligen interagerar med och ge dem verktyg för att hjälpa dem att fatta goda föräldrabeslut, desto bättre mår vi alla”.
Det handlar om att säkerställa att barn inte ingår juridiska avtal de inte förstår och att de skyddas från olämpligt innehåll.
Kritikerna å sin sida menar att en sådan lag kan medföra onödiga kostnader för en mängd appar vars innehåll inte är kontroversiellt. De hävdar också att lagförslaget låter företag som Meta (som äger Facebook och Instagram), X (tidigare Twitter) och Snap (Snapchat) undanröja sitt eget ansvar för onlinesäkerhet och istället lägga över det på appbutikerna.
Meta och andra sociala medieföretag har faktiskt förespråkat att åldersverifiering bör vara appbutikernas ansvar, snarare än enskilda appar.

App Stores imperium faller isär – miljardintäkterna hotade
Apples App Store, en gång en revolutionerande marknadsplats som årligen genererar omkring 1 000 miljarder kronor, står vid ett vägskäl. Sedan lanseringen
En nationell trend och framtida utmaningar
Texas-lagen, om den implementeras, kan bli en modell för liknande initiativ runt om i landet. Detta skulle potentiellt tvinga både Apple och Google att ompröva hur deras plattformar hanterar minderåriga användare. Redan nu ser vi hur en liknande lag i Utah har trätt i kraft, och i Louisiana har ett tidigare försök att införa en sådan lag återupptagits. Detta tyder på en bredare nationell rörelse mot ökad reglering av teknikföretag för att skydda barn online.
För Apple, som redan möter regulatoriska utmaningar gällande sin affärsmodell för appar, är detta ännu ett slag. Nyligen tvingades företaget, av en domstol, att tillåta apputvecklare att undvika Apples höga provisioner på försäljning i App Store, en utveckling som även Europeiska unionen driver på.
Cooks personliga inblandning i denna fråga i Texas understryker hur allvarligt Apple tar på dessa hot mot sin verksamhet och sin integritetsfilosofi.
Guvernör Abbotts kontor har uttalat att “säkerhet och integritet online för barn i Texas förblir en prioritet för guvernör Abbott. Guvernören kommer noggrant att granska denna lagstiftning, precis som han gör med all lagstiftning som skickas till hans skrivbord.”
Detta indikerar att ett slutgiltigt beslut ännu inte är fattat och att ytterligare diskussioner kan komma att krävas innan lagen antingen undertecknas eller läggs ned.
Frågan om barnsäkerhet online kontra användarintegritet är komplex, och fallet i Texas kommer sannolikt att sätta prejudikat för hur andra delstater och till och med federala myndigheter kommer att agera i framtiden.

Analys: Tim Cooks tuffaste år – Apple pressas från alla håll
Efter år av stabilitet ställs Apple nu inför ett ovanligt prövande 2025. Vd Tim Cook möter press från flera håll och utmaningarna växer. Tim Cook har
Missa inte:
Tjänstemän utsätts för påtryckningar i sina egna hem. News 55
Så mycket mer värd är varje svensk krona nu. E55
Citroneer utmanar förvaltningsbranschen: “Förtäckt försäljning”. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination.