Spotify i hemligt maskineri? Anställda larmar om fusk med “spökartister” som stjäl pengar från riktiga musiker.
Är dina Spotify-pengar en del av ett hemligt "spökartist"-bedrägeri?


Mest läst i kategorin
Nya avslöjanden målar upp en skrämmande bild av hur Spotify i hemlighet gynnar så kallade “spökartister” för att drastiskt minska sina utbetalningar till kämpande, verkliga musiker. Enligt en ny bok, “Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist” av journalisten Liz Pelly, som publicerats i Harper’s, bedriver streamingjätten ett dolt program som systematiskt prioriterar anonym och kostnadseffektiv musik.

Detta interna projekt, med den ironiska benämningen “Perfect Fit Content” (PFC), involverar ett intrikat nätverk av samarbetande produktionsbolag som spottar ur sig enorma mängder “lågbudgetbakgrundsmusik” exklusivt för plattformen.
Men det stannar inte där.
Ett dedikerat team av Spotify-anställda arbetar i det tysta med att strategiskt placera dessa intetsägande alster högt upp i Spotifys egna, inflytelserika spellistor.
“Genom detta agerande strävar de aktivt efter att öka andelen av det totala antalet strömningar som genererar lägre kostnader för plattformen”, skriver Pelly med eftertryck.

Artistupproret: Spotify i blåsväder igen
Spotify har släppt sin årliga rapport “Loud & Clear” som detaljerar hur streamingtjänsten betalar ut royalties till artister. Rapporten syftar till
Så luras musikerna och du
PFC-programmet, som smögs igång i mitten av 2010-talet, ska enligt initierade källor snabbt ha utvecklats till en av Spotifys mest lukrativa metoder för att maximera sin egen lönsamhet. Redan 2017 uppges det ha blivit en central del i företagets strategi. En tidigare anställd inom Spotify berättar att spellisteansvariga plötsligt såg en ny, avslöjande kolumn i sina interna system.
Utöver traditionell statistik som antal spelningar, likes och hur ofta en låt hoppades över, visade den nya kolumnen hur väl varje individuell spellista presterade i termer av “musik beställd för att perfekt matcha en specifik spellista/känsla med förbättrade marginaler” – den interna beskrivningen av PFC-innehållet.
Det dröjde inte länge innan cheferna började utöva påtryckningar på sina medarbetare att aktivt integrera PFC-låtar i de spellistor de kuraterade.
“Inledningsvis skickade de oss länkar och sa ungefär: ‘Känn ingen press, men det vore toppen om du kunde lägga till det här'”, minns den tidigare Spotify-medarbetaren.
“Sedan eskalerade det och blev mer tvingande, i stil med: ‘Den här musiken passar perfekt till stilen i din spellista, om du testar och det funkar bra, varför skulle du inte göra det?'”

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”
Relevance Communication Nordic öppnar året med kraftig tillväxt. I PS Studio berättar vd Fredrik Lundberg hur bolaget växer – trots motvind i branschen –
Intern revolt och etiska betänkligheter
Flera tidigare anställda inom Spotify delar en känsla av ånger över att de inte agerade kraftigare mot ledningens påtryckningar. En av dem formulerar det så här:
“Några av oss hade verkligen ett dåligt samvete över det som pågick. Vi ogillade starkt att se hur dessa två killar, som vanligtvis skriver kommersiell popmusik, i tysthet ersatte ett stort antal etablerade artister över hela plattformen. Det kändes djupt orättvist. Men det var som att försöka stoppa ett godståg i full fart.”
Allt eftersom det blev tydligare att många av företagets dåvarande spellisteredaktörer var djupt skeptiska till PFC-programmet, inledde Spotify en rekryteringsprocess för att anställa personal som visade mindre etiska betänkligheter.
År 2023, när Pelly genomförde sin research, ansvarade det team som övervakade PFC-modellen för hundratals spellistor. Av dessa var över 150 spellistor, med titlar som “Ambient Relaxation”, “Deep Focus” och “Morning Stretch”, nästan uteslutande fyllda med PFC-genererat innehåll.

Juridisk mardröm: Advokater åker fast för AI-fusk
En domare i Kalifornien avslöjar nu hur han nästan lät sig övertygas av falska juridiska citat genererade av artificiell intelligens. Advokatbyråer som
Musikerna känner sig utnyttjade och lurade på sina rättigheter
En jazzmusiker som Pelly intervjuade och som vid sidan av sitt eget skapande producerade ambient musik åt en av Spotifys PFC-partners, berättar om ett erbjudande som luktade illa. Han erbjöds ett initialt arvode på några tusen kronor, men tvingades avsäga sig alla rättigheter till sina inspelningar. Trots att det inledningsvis verkade vara ett enkelt sätt att tjäna pengar, insåg musikern snabbt att han blivit utnyttjad när flera av hans anonymt publicerade spår började generera miljontals strömningar.
“Jag säljer min intellektuella egendom för i princip ingenting”, konstaterar han bittert.
Det mest stötande i hela den påstådda härvan är att Spotify tycks agera på detta sätt för att undvika att betala ut de redan minimala ersättningarna till riktiga artister, som ofta bara tjänar en bråkdel av ett öre per strömning.
Trots att Spotify tidigare kategoriskt har förnekat att de skapar egen musik, hävdade vd:n Daniel Ek nyligen i ett tweet att “kostnaden för att skapa innehåll” närmar sig noll – ett anmärkningsvärt uttalande från en ledare vars företag påstås inte vara involverat i skapandet av “spökartister”.

Restaurang Agrikultur återuppstår på Slussen i höst – men glöm Michelinstjärnan
Stjärnkocken Filip Fastén är tillbaka med en ny restaurang. Efter några års tystnad – och två barn – dammar Årets kock 2014 av varumärket Agrikultur. Men
“Fejk”-artister manipulerar algoritmerna för egen vinning
Fenomenet med “fejk”-musiker som systematiskt manipulerar Spotifys algoritmer för att sko sig på andra artisters popularitet är en växande och oroande trend. Användare har länge noterat att deras personliga rekommendationer och automatiskt genererade spellistor ibland innehåller musik som inte verkar vara skapad av autentiska musiker. Dessa “spökartister” har upptäckt metoder för att utnyttja plattformens algoritmer och maximera sina egna strömningsintäkter.
TikTok-användaren @enough_dad har i en uppmärksammad video lyft fram hur Reddit-forumet Indieheads har granskat och avslöjat flera fall av dessa “spökartister”. Genom att fejka samarbeten med etablerade och populära artister lyckas dessa okända aktörer snabbt infiltrera inflytelserika “ny släppt”-spellistor och därmed dra nytta av de större artisternas fans och strömningar.
Vem döljer sig bakom “bluffen”?
De exakta motiven bakom “spökartisternas” agerande är fortfarande oklara, men den mest troliga förklaringen är ekonomisk vinning genom algoritmmanipulation. Genom att skapa falska samarbeten med välkända artister kan deras musik snabbt exponeras för en bredare publik via Spotifys automatiskt genererade spellistor.
Det är dock svårt att identifiera de individer eller grupper som ligger bakom denna omfattande “bluff”. Ofta saknar dessa “spökartister” någon form av etablerad online-närvaro eller sociala medieprofiler. Vissa spekulerar i att det kan handla om organiserade nätverk som systematiskt skapar och publicerar denna typ av musik. Den ofta generiska och intetsägande karaktären på musiken antyder att det kan finnas en gemensam “spökproducent” bakom många av dessa artister.

Dagens unga använder Chat GPT som rådgivare
Olika generationer använder Chat GPT på olika sätt. Enligt AI-tjänstens vd Sam Altman föredrar yngre att ha roboten som en rådgivare, ja ibland till och
Riktiga musiker drabbas hårt
Problemet med “spökartister” är inte isolerat till Spotify, utan förekommer på flera andra stora streamingplattformar. Detta utgör ett allvarligt hot mot nya och oetablerade musiker som kämpar för att få en plats i den digitala musikvärlden och bygga en trogen lyssnarskara.
“I praktiken stjäl dessa spökartister värdefull plats på ‘ny släppt’-listorna från artister som faktiskt följer reglerna”, förklarar @enough_dad.
Om Spotify inte agerar kraftfullt riskerar dessa spellistor att i allt större utsträckning fyllas med innehåll från dessa oseriösa aktörer.
Spotify har i ett uttalande till media försäkrat att de är medvetna om problemet och att de aktivt arbetar med att identifiera och bekämpa “stream manipulation och content misrepresentation”. Trots dessa försäkringar vittnar många användare om att deras personliga “Release Radar”-spellistor har blivit negativt påverkade av inflödet av “fejk”-artister.
Hotar en framtid utan autentisk musikkultur?
Kritiker varnar för att Spotifys agerande bidrar till en devalvering av musik som konstform och riskerar att underminera den viktiga kopplingen mellan artist och lyssnare. Genom att behandla musik som utbytbar bakgrundsunderhållning kan det bli allt svårare för autentiska musiker att konkurrera och bygga en hållbar karriär.
Det finns även en växande oro för att denna utveckling kan bana väg för en framtid där AI-genererad musik i allt större utsträckning ersätter mänskligt skapande. Ironiskt nog planerar redan företag som Epidemic Sound, en av de största leverantörerna av PFC-musik till Spotify, att integrera AI-verktyg i sin produktionsprocess.
Frågan är nu hur Spotify kommer att agera på dessa allvarliga anklagelser och om de är beredda att ompröva sin strategi för att bättre stödja den globala musikkulturen och de artister som berikar våra liv med sin kreativitet. Konsekvenserna av att ignorera dessa problem kan bli förödande för en redan pressad musikindustri och i slutändan även för den musikupplevelse som erbjuds användarna.

Musks AI-satsning anklagas för svår miljöförstöring
Elon Musks AI-satsning i Memphis anklagas för att orsaka svår miljöförstöring. Lokalbefolkningen lider av andningsproblem och oro. Elon Musks AI-företag
Läs också:
Pensionär hade vapen hemma – vräks efter 30 år. News 55
Nya lagen mitt i sommaren för ditt växlingskontor. E55
FN-chefen: AI-vapen måste bli olagliga. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.