30 mil vacuumrör mellan Edmonton och Calgary i Kanada ska kapa restiden till 45 minuter. Startupen Transpod investerar 192 miljarder i Fluxjet, och bygget inleds 2027.

ANNONS

Att komma 30 mil på trekvart till en kostnad som ligger drygt 40 procent under vad en flygbiljett för samma sträcka kostar, kan det vara något?

Startup-bolaget Transpod säger att de utvecklat Elon Musks hyperloop-idé, och att deras Fluxjet kan göra just det. Ett vacuumrör mellan de två kanadensiska storstäderna ska byggas, och kostnaden ligger på 192 miljarder kronor för bygget, berättar Ny Teknik. 

30 mil vacuumrör

Fluxjet, som presenteras vid ett event i Montreal i slutet av juli, är en hybrid mellan flyg och tåg. Enligt Transpod har man genom flera tekniska genombrott som gör att man kan nå hastigheter på över 1 000 kilometer i timmen – snabbare än ett flygplan, och tre gånger så snabbt som ett höghastighetståg enligt InceptiveMind.

Transpodlinjen mellan Calgary och Edmonton sträcker sig alltså 30 mil. Vacuumtuben är helt annorlunda än tidigare system, enligt företagets presentation. Den baseras på smart infrastruktur, som ska reducera kostnaderna för drift och underhåll, skriver InceptiveMind.

Minskar fossilutsläpp

Systemet är också helt i linje med miljömålen: Utsläppen av koldioxid minskar med 636 000 ton årligen. Det sparar också tid för resenärer, och planen är att en Fluxjet-pod avgår varannan minut.

De tekniska genombrott som gör systemet möjligt är bland annat kontaktlös kraftöverföring.  54 passagerare får plats i en pod, som är 25 meter lång. Fluxjet stabiliseras av en sorts landningsställ upp till 300 kilometer i timmen, efter det lyfts den av magnetfält. Marschhastighet sägs alltså ligga på dryga 1 000 kilometer i timmen.

”Stort språng framåt”

”Den här milstolpen är ett stort språng framåt”, säger medgrundare och tekniska direktören Ryan Janzen enligt InceptiveMind.

ANNONS
ANNONS

”Fluxjet är resultatet av vetenskaplig forskning, industriell utveckling och massiv infrastruktur för att möta passagerarnas behov och minska vårt beroende av fossildrivna flygplan och motorvägar”, fortsätter han.

Läs även: Höghastighetståg i stället för flyg – Europas framtid? [Dagens PS]

Läs även: Sweco får stororder med tioårigt järnvägsprojekt i Öresundsregionen [Dagens PS]