I år infaller Black Friday i Sverige samma dag som de flesta får sin löning. Den 25 november smäller det. Upplagt för nya köprekord alltså.

När det amerikanska fenomenet slog igenom här för tre år sedan ökade den svenska e-handeln försäljningen med 100 procent, det vill säga en fördubbling av siffrorna, och det finns ingen anledning att tro att det rekordet inte kommer att överträffas flera gånger om – så ser trenden ut för varje Black Friday-år som går – när den galna rean på nätet nu gör entré i samma stund som lönechecken.

I USA uppmärksammas Black Friday dagen efter Thanksgiving, som är den fjärde torsdagen i november. Där liksom här är det ett ypperligt tillfälle att handla julklappar för folk som inte vill spendera hela hushållskassan på julpaket till sina nära och kära.

Hittills i år har den svenska e-handeln omsatt 61,13 miljarder kronor, vilket är en ökning med 21 procent, enligt Ehandel.se Analytics och E-handelsindex.

ANNONS
ANNONS

Spana  in den här länken, där svenska handlare på nätet utlovar upp till 70 procents rea på kläder och prylar på denna – direkt översatt – svarta fredag.

I fjol ökade den svenska e-handeln med 104 procent under Black Friday och antalet sajtbesökare uppgick till 3,8 miljoner, enligt Criteo som arbetar med datadriven och beteendebaserad annonsering, skriver sajten Dagens Analys och konstaterar att sajtbesökarna på e-handelsföretagen snudd på fördubblades under Black Friday 2015 jämfört med 2014.

LÄS ÄVEN: ”Amazon unveils Black Friday deals” [CNN Money] >