Dagens PS

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 15 maj 2025Publicerad: 15 maj 2025

Relevance Communication Nordic öppnar året med kraftig tillväxt. I PS Studio berättar vd Fredrik Lundberg hur bolaget växer – trots motvind i branschen – och varför Viggo Kavling är en viktig pusselbit framåt.

Mest läst i kategorin

Donald Trumps handelskrig kanske öppnar upp för andra regioner.
Spela klippet
PS Studio

Länderna och sektorerna som kan bli vinnare på handelskriget

15 maj 2025
Spela klippet
PS Studio

Sparpsykologen om misstagen som kostar dig mest på börsen

13 maj 2025
Ladda elbilar fullt på femton minuter
Spela klippet
PS Studio

Ny teknik ger elbilar som laddar på femton minuter

12 maj 2025
Svenska turister som planerar att exempelvis besöka USA får nu mycket mer i reskassan tack vare en starkare svensk krona i vår.
Spela klippet
PS Studio

Starka svenska kronan: "Det har blivit precis tvärtom"

11 maj 2025
Åsa Wallenrud om privatleasing
Spela klippet
PS Studio

Svenskar nobbar privatleasing – trots billigare lån

09 maj 2025

Mediebranschen har haft ett tufft kvartal. Men ett bolag som går mot strömmen är Relevance Communication Nordic (börskurs RLVNC). Omsättningen ökade med över 30 procent under Q1, och resultatet slog förväntningarna.

“Vi är jättenöjda med hela starten på året”, säger Fredrik Lundberg, vd på Relevance. “Det visar att vi har en stark affär i ett klimat som är tufft för hela mediemarknaden.”

Relevance: “Vi växer organiskt – och med kontroll”

Q1 är traditionellt årets svåraste period för annonsfinansierade bolag. Trots det levererade Relevance ett stabilt resultat.

“Januari och februari är normalt jättesvaga annonsmånader”, säger Fredrik. “Därför är jag mest nöjd med helheten och att vi växer med egna medel.”

Företaget växer dessutom i trafik. Läsarskaran har fördubblats det senaste året.

“Vi vilar inte”, säger Lundberg. “Vi gör journalistik som är relevant, helt utan betalväggar. När andra låser in väljer vi att hålla öppet.”

Demokratisk ekonomi – och datadriven journalistik

Lundberg beskriver öppenheten som ett medvetet vägval.

“Jag skulle vilja säga att det är en demokratisk rättighet att kunna ta del av ekonominyheter, både om privatekonomi och makro, utan att behöva betala för det.”

Sajterna jobbar datadrivet och anpassar innehållet efter vad läsarna faktiskt efterfrågar.

“Vi testar nya rubriker, nya format och tv-satsningen är en del i det. Den har gått jättebra.”

Samarbete och expansion stärker Relevance

Under kvartalet fördjupade Relevance sitt samarbete med V2-bolagen, en del i strategin att skapa stabila, passiva intäkter.

“Vi har gjort ett årsavtal som ger oss en starkare bas i intäktsmixen”, säger Fredrik. “Det hjälper oss att jobba mer långsiktigt.”

Parallellt fortsätter företaget utveckla sina egna varumärken, men även hitta nya vägar till både annonsörer och läsare.

Viggo Kavling stärker livsstilssatsningen

Ett konkret exempel är rekryteringen av Viggo Kavling, som ska bygga upp ett nytt livsstilssegment inom koncernen.

“Han är en färgstark figur och en otroligt duktig skribent”, säger Fredrik. “Vi är starka inom ekonomi, men intresset för resor, livsstil och guldkant är stort. Där är Viggo perfekt.”

Ny sajt för Relevance

Även sajten E55 lanserades under kvartalet – med ett mer folkligt anslag.

“E55 har en lite vardagligare vinkel”, säger Fredrik. “Dagens PS vänder sig till börsintresserade, Realtid går på djupet. E55 fokuserar på sparande, pension och smart konsumtion.”

“En ovanligt stark start”

Avslutningsvis sammanfattar Fredrik årets första kvartal.

“Vi växer i trafik, vi växer i intäkter och vi gör det med lönsamhet. Det är ganska unikt i dagens klimat.”

Hela rapporten från Relevance finns att ladda ner via företagets hemsida.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

Senaste nytt

ANNONS