Relevance Communication Nordic öppnar året med kraftig tillväxt. I PS Studio berättar vd Fredrik Lundberg hur bolaget växer – trots motvind i branschen – och varför Viggo Kavling är en viktig pusselbit framåt.
Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

Mest läst i kategorin
Mediebranschen har haft ett tufft kvartal. Men ett bolag som går mot strömmen är Relevance Communication Nordic (börskurs RLVNC). Omsättningen ökade med över 30 procent under Q1, och resultatet slog förväntningarna.
“Vi är jättenöjda med hela starten på året”, säger Fredrik Lundberg, vd på Relevance. “Det visar att vi har en stark affär i ett klimat som är tufft för hela mediemarknaden.”
Relevance: “Vi växer organiskt – och med kontroll”
Q1 är traditionellt årets svåraste period för annonsfinansierade bolag. Trots det levererade Relevance ett stabilt resultat.
“Januari och februari är normalt jättesvaga annonsmånader”, säger Fredrik. “Därför är jag mest nöjd med helheten och att vi växer med egna medel.”
Företaget växer dessutom i trafik. Läsarskaran har fördubblats det senaste året.
“Vi vilar inte”, säger Lundberg. “Vi gör journalistik som är relevant, helt utan betalväggar. När andra låser in väljer vi att hålla öppet.”
Demokratisk ekonomi – och datadriven journalistik
Lundberg beskriver öppenheten som ett medvetet vägval.
“Jag skulle vilja säga att det är en demokratisk rättighet att kunna ta del av ekonominyheter, både om privatekonomi och makro, utan att behöva betala för det.”
Sajterna jobbar datadrivet och anpassar innehållet efter vad läsarna faktiskt efterfrågar.
“Vi testar nya rubriker, nya format och tv-satsningen är en del i det. Den har gått jättebra.”
Samarbete och expansion stärker Relevance
Under kvartalet fördjupade Relevance sitt samarbete med V2-bolagen, en del i strategin att skapa stabila, passiva intäkter.
“Vi har gjort ett årsavtal som ger oss en starkare bas i intäktsmixen”, säger Fredrik. “Det hjälper oss att jobba mer långsiktigt.”
Parallellt fortsätter företaget utveckla sina egna varumärken, men även hitta nya vägar till både annonsörer och läsare.
Viggo Kavling stärker livsstilssatsningen
Ett konkret exempel är rekryteringen av Viggo Kavling, som ska bygga upp ett nytt livsstilssegment inom koncernen.
“Han är en färgstark figur och en otroligt duktig skribent”, säger Fredrik. “Vi är starka inom ekonomi, men intresset för resor, livsstil och guldkant är stort. Där är Viggo perfekt.”
Ny sajt för Relevance
Även sajten E55 lanserades under kvartalet – med ett mer folkligt anslag.
“E55 har en lite vardagligare vinkel”, säger Fredrik. “Dagens PS vänder sig till börsintresserade, Realtid går på djupet. E55 fokuserar på sparande, pension och smart konsumtion.”
“En ovanligt stark start”
Avslutningsvis sammanfattar Fredrik årets första kvartal.
“Vi växer i trafik, vi växer i intäkter och vi gör det med lönsamhet. Det är ganska unikt i dagens klimat.”
Hela rapporten från Relevance finns att ladda ner via företagets hemsida.
Denna artikel är en annons från Relevance Communication Nordic AB. Informationen är framtagen i samarbete och kan innehålla kommersiella länkar.
Innehållet är framtaget enligt våra riktlinjer för sponsrat material och följer Googles krav på transparens.

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.