På bara några år har Dagens PS vuxit från en relativt anonym aktör med omkring 50 000 läsare i veckan till Sveriges största kostnadsfria kanal för ekonominyheter, med över 700 000 unika besökare varje vecka.
Chefredaktören om succén: ”Vi är det smarta valet för din ekonomi”

Mest läst i kategorin
Mikael Gullström, chefredaktör och ansvarig utgivare, pekar på två huvudfaktorer bakom den explosiva tillväxten: Det stora intresset för ekonomi i Sverige och att man är enda oberoende och kostnadsfria mediekanal inom segmentet ekonomi och näringsliv.
– Sverige har per capita världens högsta andel personer som sparar i fonder och aktier. Ekonomi, och framför allt börs och finansnyheter, är ett ämne som engagerar brett, säger Mikael Gullström.
Inga betalväggar
En avgörande faktor är också att många konkurrenter inom ekonomisektorn valt att begränsa tillgången med betalväggar. Detta, menar Gullström, har drivit läsarna till Dagens PS, vars innehåll är helt gratis och öppet.
Läs mer:
Dagens PS Börsreporter: “Jag vill att ekonomi ska kännas kul” Dagens PS
– När andra kanaler sätter upp betalväggar skapas en naturlig drivkraft för läsare att hitta ett alternativ där de enkelt kan få relevanta börs och ekonominyheter. Det är som vatten, som alltid hittar den lättaste vägen fram, säger han.
Men hur finansierar man då en kanal som är helt fri från betalväggar? Vi gör som alla andra mediekanaler vi visar relevanta annonser för fåra läsare säger Gullström.
Senaste nytt
“Vi tar inte dubbelt betalt av våra läsare”
– Vi har valt att bara ta betalt en gång av våra läsare, och det är genom att visa relevanta annonser och allra helst kopplat till det ämnesområde som de samtidigt läser om.
Det är en stor skillnad från andra kanaler som både tar betalt av läsaren för att få tillgång till informationen och dessutom visa annonser.
Läs mer:
Så ska Dagens PS utmana jättarna. Realtid
Generellt får våra annonsörer bättre effekt eftersom våra läsare inte möts av hinder som betalväggar, förklarar han.
Ekonominyheter lika för alla och med en folklig tonalitet
Dagens PS har även hittat sin egen nisch genom en mer folklig tonalitet, vilket gör att man når bredare än traditionella ekonomikanaler.
– Många ekonomikanaler riskerar att bli elitistiska. Vi skriver på ett sätt som är begripligt för en bredare publik. Vi gör ekonomi och näringsliv tillgängligt för alla, vilket är centralt för vår fortsatta framgång, betonar Gullström.
Sveriges största ekonomikanal 2026
På frågan om framtiden och nästa steg för Dagens PS är han tydlig med att målet är att bli Sveriges största mediekanal inom ekonomi- och näringslivsnyheter under 2026.
Han erkänner dock att målet är tufft och att teknikjättar som Google och Microsoft spelar en viktig roll i hur snabbt kanalen kan växa.
– Vi fortsätter bredda oss inom vår kärna, det vill säga mer relevant innehåll kring ekonomi och näringsliv. Vi växer organiskt för varje dag och planerar även att stärka vår weekend- och lifestylebevakning som en naturlig koppling till ekonomifrågorna.
Behovet är stort – vi kommer att växa utanför Sverige
Dessutom blickar vi mot våra grannländer, där intresset också är stort för oberoende och kostnadsfria ekonomikanaler. Precis som i Sverige så domineras segmentet av betalväggar och givet detta så bör vi kunna få samma utveckling där.
På frågan var Dagens PS är om tre år säger Gullström:
– Inom tre år är vi största ekonomikanal i Sverige och vi har börjat etablera oss i övriga Norden. Det kommer bli en spännande resa att följa.
Läs mer:
Spränger tillväxtmålen trots tuff mediemarknad. Realtid