När den nya spellagen infördes 1 januari i år visste nog de flesta att detta skulle komma med en del förändringar. Och vi såg mycket riktigt saker och ting förändras mer eller mindre omedelbart. Men vissa saker började hända först ett antal månader efteråt.

Få har nog missat skriverierna om hur flera olika casinon har straffats och bötfällts för att inte ha följt den nya lagen. Miljonböter har delats ut till både höger och vänster bland licenshållande spelföretag.

Men den största nyheten var troligtvis när man i juni meddelade att Ninja Casino hade stängts ned av Spelinspektionen för att de på flera olika punkter brustit i att följa lagen. Ägaren av Ninja Casino, SafeEnt, ett börsnoterat dotterbolag till Global Gaming tappade även sin spellicens. De har dock överklagat detta beslut.

Och medan denna händelse resulterade i kraftig sänkning av SafeEnts aktievärde är det nog inte riktigt vad sajtens spelare som bara var där för att spela och kanske lära sig hur ett nytt spel fungerade var oroad över. Istället gick nog tankarna omedelbart till “vad händer med mina pengar?”.

När Ninja Casino först stängdes ned möttes man av det följande meddelande när man besökte sajten:

ANNONS
ANNONS

“Siten är tillfälligt stängd!

Mer information kommer inom kort. Spelarsaldon hålls säkra”

Till slut ändrades den andra delen till “spelsaldon har utbetalats”, vilket är precis vad casinots spelare ville se ske.

Utifrån denna händelse kan man nog säga att det är betryggande att veta att även om flera casinon skulle stängas ned i framtiden finns det nu bevis för att spelarna inte blir bortglömda. Det har till och med talats om att under vissa omständigheter kan ett casino bli betalningsskyldig om de inte följt lagen och låtit personer spela för enorma summor på kort tid eller helt enkelt låtit personer som har stängt av sig spela ändå. Men mest troligt kommer detta att avgöras vid enskilda fall och inte vara något som alltid kan förväntas ske.