Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Modellen med körglädjen från prestandaserien – som elbil

BMW i4
Nu tar M-serien ett jättekliv, när BMW presenterar den första M Performance-bilen med elektrisk drivlina: BMW i4 M50.
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 03 feb. 2022

Många bilälskare får något drömskt i blicken när modellserien nämns. Nu tar de motorstarka bilarna klivet in i framtiden – när den första elbilsversionen presenteras. ”Den erbjuder sportbilsprestanda för den som vill vara lite mer klimatmedveten, säger Magnus Lord Arenander”, produktchef på BMW.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Historien om M-serien fick sin start 1972, då BMWs styrelse beslutade sig för att bilda ett dotterbolag med ett enda fokus: Att sätta BMWs bilar på kartan i motorsportvärlden.

Efter en rad framgångar ute på tävlingsbanorna utökades det nya bolagets fokus från racing till att även producera gatmodeller. I samband med det bytte bolaget namn från Motorsport GmbH till endast M GmbH – och en klassisk märkning hade sett dagens ljus.

BMW M1 – första rena M-bilen

Den första rena M-bilen – kort och gott döpt till BMW M1 – presenterades på Paris Motor Show 1978, och sedan dess har M-märkningen stått för prestanda och körglädje hos motorentusiaster världen runt.

Nu tar M-serien ett jättekliv, när BMW presenterar den första M Performance-bilen med elektrisk drivlina: BMW i4 M50.Interiör BMW i4

”Om man har kört någon av våra motorstarkare modeller tidigare kommer man garanterat att känna igen sig i i4 M50. M Performance-serien har alltid varit bryggan mellan klassiska BMW modeller och rena M-modeller.  De har ett unikt samspel mellan chassi, motor, växellåda och styrning som märks tydligt även i den här modellen”, säger Magnus Lord Arenander.

Första modellen som är en crossover

BMW i4 M50 är den första modellen som är en crossover mellan BMWs i-serie och M-serie, och det är ingen ren M-bil, utan något som BMW benämner M Performance.

ANNONS

Det är något av en lightmodell i M-serien, men utvecklarna har gett chassit och drivlinan samma klassiska egenskaper som de fossildrivna M Performance-bilarna.

För prestandan är svår att skämta bort. I boostläget erbjuder i4 M50 544 hästar och 795 Nm som tar föraren från noll till hundra på 3,9 sekunder. Tack vare eldrivlinans snabba respons menar Magnus att i4 M50 till och med kan upplevas accelerationssnabbare än värstingmodellerna bland de fossildrivna M-bilarna.

Elbilarna ger maximal effekt

”Den känns otroligt snabb och responsen är ögonblicklig. Till skillnad från en fossildriven bil kan elbilarna ge maximal effekt direkt, vilket är en väldigt häftig upplevelse”, säger han.

Med 205kW DC-snabbladdning kan bilen dessutom laddas från 10 till 80 procent på drygt 30 minuter.

Med i4 M50 tar M-serien klivet in i framtiden, och Magnus tror att bilen kommer tilltala både traditionella kunder och en helt ny målgrupp av motorentusiaster. Det är både en familjebil och en sportbil för den som vill vara lite mer medveten, helt enkelt.

BMW i4 Strömförbr. kWh/100 km: 16,1-22,5. Utsläpp CO2 g/km: 0

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS