En sommar med vackert väder och förhoppningsvis mycket avkoppling är till ända. Under semestern brukar många fundera på om de är på rätt plats eller om det är dags att byta arbetsplats. Det är också en tid att reflektera över om du fokuserar på rätt arbetsuppgifter och om du har tydliga mål.

Ett sätt att ta reda på svaret på dessa funderingar är att anlita en ledarskapscoach till dig själv och dina medarbetare. Du kanske har tänkt på det tidigare men inte hittat rätt eller inte vetat var du ska leta. Vi förstår dig, så här kommer fem tips vad du ska tänka på när du ska välja ledarskapscoach, antingen åt dig själv eller åt någon av dina medarbetare:

1. Sätt upp konkreta mål och delmål för coachperioden. Dessa bör innehålla mål i ledarskapet, i välmåendet och i businessen i form av ökade intäkter och/eller minskade kostnader.

2. Räkna fram ett rimligt ROI (return of investment). Våra kunder brukar få igen minst fem gånger investeringen.

3. Be om referenser från företag som har fått de resultat av coachingen som du vill ha och kolla upp coachen på Allabolag.se. Andra viktiga parametrar är: Lever coachen som den lär? Är hon eller han framgångsrik, välmående och lycklig?

ANNONS
ANNONS

4. Ledarskapscoachen ska kunna utmana dig att nå dina mål. Du behöver egentligen inte ens gilla coachen men du behöver känna i magen att den här personen kan få dig att nå dina mål.

5. Du behöver vara beredd att göra som coachen säger för att få de resultat du vill. Du har de resultat du har i dag av en anledning, så vill du ha andra resultat behöver du göra och vara annorlunda mot vad du är i dag. Vi garanterar våra kunder stora resultat om de gör som vi säger. Vi vet att vår process fungerar så vi har inga problem att garantera resultat i businessen, i bättre ledarskap och i ökat välmående.

Vi samarbetade för en tid sedan med en strategisk planner som gjorde en konkurrent- och målgruppsanalys på vårt företag. I den grundliga konkurrentanalysen kom det fram att det som framför allt saknades hos våra konkurrenter var kopplingen mellan ledarskapet och affärsutveckling/business samt ett tydligt, utlovat ROI.

Enligt flera studier som den strategiska plannern hittade i ämnet är de viktigaste delarna företag söker när de vill anlita en coach:
• Kunskaper i företagsekonomi.
• Generella kunskaper i psykologi. Alltså inte psykolog men ha stor kunskap om människor på mellanmänsklig nivå.
• Coachens rykte och erfarenhet. Detta i form av referenser.

Så ställ krav på din ledarskapscoach. Var tydlig med vad du vill ha ut och vilka mål du vill uppnå. När du väl hittat rätt så behöver du släppa kontrollen till coachens process och göra som hon eller han säger. Lycka till med höstens nya mål och framgångar!