En ny undersökning visar att svenskarna har blivit några av Europas mest pessimistiska konsumenter. Resultatet? Vi förbereder oss för kris och sparar istället för att festa.
Svenskarna värst i Norden – går i krisläge


Mest läst i kategorin
Glöm shopping-spree och spontanköp. Svenska konsumenter har gått in i krislägesmodus och förbereder sig för tuffare tider.
Det visar Boston Consulting Groups stora europeiska konsumentundersökning som släpptes idag.
Siffrorna talar sitt tydliga lilla språk. 54 procent av svenskarna ser negativt på landets ekonomiska situation – en rejäl ökning från fjolårets 45 procent. Det gör oss till några av de mest pessimistiska konsumenterna i Europa.
Dramatisk skillnad mot grannländerna
Skillnaden mot våra skandinaviska grannar är slående. Svenska konsumenter är hela 27 procentenheter mer negativa än genomsnittet i Danmark och Norge.
Även när det gäller den egna plånboken ser det mörkt ut. Bara 37 procent känner tillförsikt kring sin privatekonomi. 53 procent uttrycker i sin tur oro för det politiska läget.
I exempelvis Danmark ligger samma siffror på 27 respektive 30.
Rabattjakt har blivit en sport
Den ekonomiska oron har fått svenska konsumenter att helt ändra sitt köpbeteende. Idag låter upp till 75 procent av oss rabatter styra våra inköpsbeslut.
Märkeslojaliteten har även den lämnat landet. Mellan 55 och 75 procent är nu beredda att byta varumärke om de hittar ett bättre pris. Detta gäller särskilt inom kläder, snacks, hushållsprodukter och leksaker.

“Vi planerar för framtiden, inte för fest”
När forskarna frågade vad svenska konsumenter skulle göra med en löneökning på 10-15 procent var svaret glasklart: 52 procent skulle spara pengarna istället för att spendera dem.
“Svenskarna planerar inte för fest – de planerar för framtiden. Det är ett tecken på ekonomisk försiktighet men också på ansvarstagande”, konstaterar Fanny Grönlund, chef på BCG i Stockholm och en av rapportens författare, i ett pressmeddelande.
Det placerar Sverige bland de europeiska länder som har allra högst fokus på sparande.
Lyxkonsumtion får stryk
Förändringen syns tydligt i vad vi köper mindre av. Kategorier som alkohol, mode och leksaker visar alla en nettonedgång i förväntad konsumtion.
Samtidigt ökar utgifterna endast inom två områden: dagligvaror och hemvårdsprodukter. Men även här beror ökningen på prisökningar snarare än att vi köper mer volym.
Läs även: Förtroendet från EU:s konsumenter sjunker snabbt. Dagens PS
Hållbarhet måste löna sig
Trots den ekonomiska pressen har svenska konsumenter inte helt tappat intresset för hållbarhet. 37 procent säger att de ofta väger in miljöaspekter när de handlar.
Däremot har betalningsviljan krympt. Endast 17 procent är nu villiga att betala mer för hållbara alternativ – en minskning från förra årets 22 procent.
“För svenska konsumenter är hållbarhet en hygienfaktor snarare än ett premiumerbjudande. Det måste löna sig att välja grönt”, förklarar Nanna Gelebo, också chef på BCG i Stockholm.
Begagnat blir första alternativet
En konkret effekt av det nya konsumentbeteendet är den ökade benägenheten att köpa begagnat. Framför allt inom mode, leksaker och möbler väljer allt fler svenskar second hand-alternativ.
Numera handlar det inte bara om miljötänk – det handlar om ekonomi.
Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?
Digitala – men inte otåliga
Undersökningen visar också att svenska konsumenter fortsatt är bland Europas mest digitalt vana. Vi leder till exempel inom onlineköp av receptfria läkemedel.
Men även här skiljer vi oss från andra länder, inte minst när det kommer till leveranshastighet. Bara 40 procent förväntar sig att ett nätköp ska levereras inom två dagar.
I slutändan är det priset, inte hastigheten, som avgör.
Läs också: Oljekrasch och negativa elpriser ger fest för konsumenter. Dagens PS
ANNONS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.