Flera av storbankerna justerar just nu sina avgifter för vanliga banktjänster. Det märks hos Konsumenternas bank- och finansbyrå, rapporterar Ekonomiekot.

ANNONS

”Alltid när någon aktör ändrar något som har varit kostnadsfritt till en avgift väcker det reaktioner. Då är det folk som ringer in och frågar just om det”, säger Fredrik Nordquist, jurist på Konsumenternas bank- och finansbyrå.

Just nu får man in många samtal om flera storbanker som justerar avgifter.

Ett aktuellt exempel är att Nordea nyligen ändrade möjligheten att ha ett gratis personkonto. I stället paketerar man om det tillsammans med olika betaltjänster som även tidigare kostade pengar, som kort- och internetbank. Sedan får kunden fast månadsavgift på hela paketet.

”Vi gör det här draget för att vara så attraktiva och enkla och relevanta som möjligt för vår kundbas”, säger Nordeas privatkundchef Per Långsved till Ekonomiekot.

Utlandsbetalningar kostar mer

Även Swedbank har gjort ändringar. De höjer avgifterna för utlandsbetalningar, men också för extra kontoutdrag. I ett mejl skriver man att banken justerar priset för att minska antalet manuella ärenden. Även Nordea höjer priserna på den sortens tjänster, men inte lika mycket.

Som kund tycker Fredrik Nordquist på Konsumenternas bank- och finansbyrå att det är bra att försöka ha koll på hur avgifterna ser ut och hur de förändras.

ANNONS
ANNONS

”Grunden är att det är en avtalsfrihet när det gäller avgifter. Det är väldigt få fall där det finns någon reglering, med några få undantag. Ett undantag är till exempel betalkonto med grundläggande funktioner, där det i lagen står att avgiften på det ska vara rimlig”, säger Nordquist till Ekonomiekot.

”Om det är en tjänst som man känner att ’den är väldigt viktig för mig’, och den kan jag komma i behov av att använda fler gånger, då bör man nog kolla runt bland banker om vilka som kan erbjuda det bästa priset.”