Dagens PS

Sanningen om AI som ekonomisk rådgivare 

AI
Kan man lita blint på ChatGPT? (Foto: Pexels)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 04 aug. 2025Publicerad: 04 aug. 2025

Allt fler svenskar vänder sig till AI för att få hjälp med sin ekonomi och pension. Men det kan bli en dyr läxa. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

1 av 3 personer i 20-årsåldern skulle fråga en AI om råd om hur man ska investera sina pengar. Det visar en undersökning från Finansinspektionen

Men är det så klokt? 

“Här är sanningen om att använda AI för att planera din pension”, skriver privatekonomiexperten Pam Krueger i en artikel i Kiplinger

35 procent fel

I en amerikansk undersökning från 2024 uppgav 47 procent att de vänt sig till en AI-chattbot för ekonomisk rådgivning. 

Vad de kanske inte inser är att AI ofta har fel. Enligt en studie från Investing in the Web svarar ChatGPT helt eller delvis fel i 35 procent av sina svar. 

Krueger, som i flera decennier arbetat med att hjälpa människor hitta oberoende finansiella rådgivare, har själv testat AI för att planera sin egen hushållsbudget.

“Jag rättade flera fel, bara för att upptäcka att samma fel dök upp igen”, skriver hon.

Läs även: Rik med AI? Tre frågor du aldrig ska ställa. Dagens PS

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Gör jobbet snabbare – men missar det mänskliga

AI används redan i dag av finansiella rådgivare för att spara tid. Det kan handla om att sammanställa rapporter, analysera data eller hålla koll på nya skatteregler.

Men det finns en tydlig gräns.

“AI kan inte känna av när du tyst panikar inför pensionen. Den kan inte plocka upp spänningar mellan dig och din partner om pengar. Den vet inte att din svärmor kanske snart behöver minnesvård du inte har råd med”, skriver Krueger.

I en berättelse lyfter hon fram en klient som ville köpa en fullblodshäst. Enligt AI-kalkylen var detta inte ett klokt ekonomiskt beslut. Men klientens mänskliga rådgivare förstod att köpet handlade om mer än pengar: klienten hade skadat handen och visste att hon inte skulle kunna rida i många år till.

I stället för att säga nej hjälpte rådgivaren henne att planera köpet på ett sätt som inte äventyrade pensionen.

“Det är inte en plan skapad av en maskin. Det är ett liv format av en människa”, skriver Krueger.

”Röd flagga” om rådgivaren bara använder AI

Krueger varnar särskilt för rådgivare som lutar sig helt mot AI.

ANNONS

“Om en rådgivare förlitar sig helt på AI för att fatta beslut eller bygga planer, är det en röd flagga”, skriver hon.

Hon menar att bra rådgivning bygger på att förstå individens värderingar, rädslor och kompromisser – något som inte syns i ett kalkylblad.

Råd till den som vill använda AI

Krueger ser ändå ett värde i AI – om tekniken används rätt. Hon uppmanar läsare att ställa frågor till sin rådgivare om hur AI används:

“Granska om rekommendationerna är granskade av en människa. Är datakällorna tillförlitliga? Finns det transparens?”. 

Slutligen påminner hon om vad man faktiskt betalar för när man anlitar en rådgivare:

“Du betalar inte bara för kalkylblad och programvara. Du betalar för möjligheten att kunna ringa någon när du är rädd för marknaden eller inte vet om du ska betala av lånet eller finansiera ditt barns bröllop”. 

Läs också: Semester utan ångest? Det finns en bot för det. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS