Bedrägerier via betaltjänster har förvisso minskat något. De ligger dock fortfarande kvar på hisnande nivåer. “Vi är inte nöjda”, säger Finansinspektionen.
Svenskar luras på miljoner – FI kräver skärpta lagar


Mest läst i kategorin
Under andra halvåret 2024 försvann 806 miljoner kronor i bedrägerier via betaltjänster, enligt ny statistik från Finansinspektionen (FI). Det är en viss minskning jämfört med halvåret innan, då bedragarna kom över 899 miljoner kronor.
“De totala bedrägerierna via betaltjänster går nedåt men det är fortsatt väldigt stora belopp som bedragarna lyckas lura konsumenter på”, säger Mithra Sundberg, avdelningschef för Betaltillsyn på FI, i ett pressmeddelande från myndigheten.

Läs mer: Finansinspektionen: Nu minskar bedrägerier. Dagens PS
Fler luras att skicka pengar själva
Lite extra oroväckande är att bedrägerier där konsumenten manipuleras till att själv föra över pengar ökar. Den metoden stod för 554 miljoner kronor under andra halvåret 2024 – en ökning från 511 miljoner kronor halvåret innan.
“Dessutom är det oroande att manipulationerna ökar. Företagen behöver därför fortsätta att prioritera arbetet med att stärka skyddet för konsumenterna i sina tjänster”, säger Mithra Sundberg.
”Tandlöst” regelverk enligt FI
Trots storleken på bedrägerierna saknar FI tillräckliga verktyg för att ställa krav på bankerna. Enligt Sundberg gör det otydliga regelverket det svårt att utöva effektiv tillsyn över hur bankerna arbetar mot bedrägerier.
”Vi tycker att lagarna behöver skärpas för att ställa krav på bankerna i det här arbetet”, säger hon i en intervju med FinansWatch.
Hon betonar att det finns ett intresse från bankerna att agera, men att dagens regler är för svaga. FI hoppas att kommande EU-lagstiftning ska ge bättre förutsättningar att ställa konkreta krav.
Vill se hårdare krav på övervakning
FI efterlyser bland annat att bankerna ska få hårdare formella krav på att övervaka misstänkta transaktioner, så kallade avvikande beteenden.
I dag är det svårt att sanktionera banker eller betaltjänstföretag som brister i sitt arbete mot bedrägerier – något FI anser måste förändras.
“Vi skulle gärna vilja se att det fanns skärpta krav – då är det också lättare att utöva tillsyn mer effektivt. I dag är inte kraven så uttalade när det gäller bankernas ansvar att motverka bedrägerier”, säger Sundberg till FinansWatch.
Bankerna har börjat agera – men det räcker inte
Enligt FI vidtar bankerna redan i dag åtgärder mot bedrägerier. Det pågår bland annat ett gemensamt arbete mellan bankerna och Bankföreningen för att både öka medvetenheten hos konsumenter och införa konkreta skyddsåtgärder.
“Det arbetet är påbörjat på ett bra sätt, men det är för tidigt att slå sig till ro”, säger Sundberg. ”Det är fortsatt stora belopp som bedragare lyckas lura konsumenter på. Det är oroväckande. Vi är inte nöjda”.
Läs också: Finansinspektionen säger nja till kontanter. Dagens PS

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.