Anser att H&M-topparna har ”bristande probleminsikt”.

Henrik Didner anser att tiden har sprungit i kapp den svenska klädjätten, som han menar inte hängt med i svängarna och att ledningen samtidigt inte förstått allvaret i situationen.

Han säger till Dagens Industri att det förmodligen behövs ett byte av ledning för att vända utvecklingen.

Som DagensPS berättade i fredags störtdök på nytt H&M-aktien efter ännu en rapportbesvikelse – kursen rasade till den lägsta nivån sedan 2009.

Enligt Di, som talat med flera storägare, är missnöjet med klädbolagets utveckling stort. En av dessa missnöjda storägare är  Henrik Didner, medgrundare till fondbolaget Didner & Gerge vars fonder i dag – enligt Di – äger knappt 17 miljoner H&M-aktier.

Fondbolaget uppges vara H&M:s nionde största ägare och har handlat aktier i bolaget för omkring 1 miljard kronor sedan november förra året, vilket varit en usel affär.

Henrik Didner är besviken på H&M – med fokus på dess ledning.

”Ledningen har inte riktigt tagit till sig omfattningen av hur omvärlden har förändrats, tyvärr. Man är uppenbarligen inte lika framgångsrik som man varit tidigare, och det har man inte riktigt reagerat på. Man har fortsatt öppna lite nya koncept som sägs vara framgångsrika och ha bra tillväxt, men ser man på vad som har hänt i bolaget de senaste åren så är utvecklingen totalt sett inte bra och marginalen har gått ned hela tiden och de har inte fått någon större utdelning – som det ser ut i alla fall – på satsningen på e-handel”, säger han och menar att de uttalanden som H&M-ledningen gjort indikerar ”något bristande probleminsikt”.

”När man gör uttalanden som omvärlden inte riktigt uppfattar att de helt stämmer överens med verkligheten, då tappar man i förtroende – och det är lite det som är grundproblemet. Omvärlden har nog förändrats lite mer än vad ledningen har velat ta till sig”, säger stjärnförvaltaren till Dagens Industri, där han också säger att tålamodet med H&M:s aktie minskat.

ANNONS
ANNONS

Henrik Didner tror alltså på ett byte av H&M:s toppar, även vd:n Karl-Johan Persson.

”Inte sällan är det så att en ny ledning kan komma in med helt nya ögon och orka göra saker och ting som en gammal ledning inte har orkat göra. Det betyder inte alltid att den gamla ledningen är dålig, men det kan behövas en ny ledning som inte är belastad av gamla beslut. Det skulle jag nog tro kan behövas i det här bolaget.”

Avslutningsvis har Henrik Didner svårt att se att H&M blommar upp och blir lika starkt som tidigare – den tiden var unik, menar han.