Spana in vilka företag som tar bäst hand om sina kunder – bransch för bransch.

Listorna har tagits fram av undersöknings- och actionplattformen Brilliant Future och omfattar 130 svenska organisationer.

Insamlingen av data har pågått sedan januari 2019 och sammanlagt har tre miljoner kundundersökningar genomförts i Sverige, framgår det i ett pressmeddelande.

”Vår data ger gång på gång insikter om att engagerade medarbetare skapar lojala kunder och påverkar resultatet på sista raden”, säger Andreas Ferm, vd på Brilliant Future, i en kommentar.

Branscherna i fokus för kartläggningen är bank, energi, finansiella tjänster, försäkring och handel, men även kommuner som uppvisar föredömlig medborgarservice finns med.

Företagen som levererar bäst kundservice i sin bransch:

Bank
1. Volvofinans Bank
2. SEB Kort
3. Swedbank

ANNONS
ANNONS

Energi
1. Enkla Elbolaget
2. Mälarenergi
3. Öresundskraft

Finansiella tjänster
1. SevenDay Bank
2. Tieto Evry Credit Solutions, före detta Emric
3. Qliro

Försäkring
1. Länsförsäkring Kronoberg
2. Lärarförsäkringar
3. Länsförsäkringar Skaraborg

Handel
1. Clas Ohlson
2. Ikea
3. Komplett

Kommun
1. Ängelholms kommun
2. Norrtälje kommun
3. Varbergs kommun