Senaste tidens problem med leveranser av vårdmaterial har riktat allmänhetens uppmärksamhet mot offentliga upphandlingar. Nu visar en ny granskning på ett djupgående kaos i sektorn.

Det skriver Dagens Industri, som talat med experter.

”Jag skulle inte påstå att det är förvånande att det här sker. Jag tror att man hade kunnat komma fram till något betydligt mindre förödande än vad som blev”, svarar Anders Hemberg, vd på Decimalen, ett företag specialiserad på inköp inom offentlig och privat sektor, på frågan om höstens vårdkaos.

Enligt artikeln dras flera myndigheter med bristfälliga upphandlingar. Decimalen uppskattar att det finns en marginal att spara omrking 10-15 procent inom offentlig sektor.

ANNONS
ANNONS

Per Finhammar, vd på Effso, ett inköpskonsultbolag, pekar på den snåriga byråkratin och Lagen om Offentlig Upphandling, LOU, som mycket resurskrävande inom offentlig sektor.

Ett skräckexempel som ges i artikeln en kryddburk som köptes av en myndighetsanställd på stan. Kvittoredovisningen drev sedan upp priset på burken till 750 kronor, enligt en uppskattning från Svenskt Näringsliv.

”Det är rätt att man ska undvika [korruption], men när det har gått så långt att [LOU] används så att det bränner skattekronor istället så är det inte bra”, säger Per Finhammar.

Många myndigheter saknar även inköps- och uppföljningsrutiner. SN:s granskning tar upp ett exempel med en ”bluff-faktura” på 21.115 kronor för 120 pennor som beställts av en kommun, som utan vidare godkändes och betalades – trots att pennorna skulle kosta 1,95 kronor styck.