Något har hänt, skriver Di.

Tidningen har kikat på Clewi – Cost of Living Extremely Well Index, som är den amerikanska affärstidningen Forbes lista över 40 av världens dyraste varor och tjänster.

Forbes har sammanställt priserna på dessa extrema lyxvaror sedan 1982 och varje år sedan mätningarna började har priserna på indexet ökat – utan att drabba någon fattig, konstaterar Di, som berättar – med hänvisning till Forbes – att förmögenheterna för USA:s 400 rikaste samtidigt gått upp med hela 960 procent sedan det aktuella året när det ”lite ovanliga inflationsindexet” startade.

Men de senaste två åren tycks något ha hänt med priserna i Clewi-korgen, skriver Di och uppger att priserna bara steg med 2 procent 2016 och nedast ökade med 1,7 procent 2017.

”Faktum är att 18 av 40 produkter i Clewi är oförändrade 2017, fem har till och med fallit i pris. Bara två produkter har stigit över 10 procent. Den största ökningen står stjärnkrogen La Tour d’Argent i Paris för. Avsmakningsmenyn har höjts med 19 procent till motsvarande 3.400 kronor”, framgår det i artikeln.

ANNONS
ANNONS

Det verkar, skriver Di, ” som att det saknas ett större inflationstryck på dessa lyxvaror”. Tidningen spekulerar i om den globala inflationen – som fallit ordentligt på senare år – nu även sätter avtryck i lyxartiklar.

Eller så har priserna blivit så vansinnigt höga att till och med rika börjar dra öronen åt sig, är en annan hypotes.

Den sista förklaringen rimmar emellertid illa med rallyutvecklingen som börsen haft det senaste året, så Di avfärdar det som en trolig förklaring.

På lyxvarulistan kostar exempelvis ett kilo ryskt kaviar 100.000 kronor, och en Steinway-flygel går för 1,3 miljoner kronor – bara för att nämna ett par exempel på listan, som återges på Di.se.