Allmänheten rasar efter sommarens stora problem.

Kvalitetsproblemen på Postnord fortsätter. Under sommaren har Post- och Telestyrelsen, PTS, fått in rekordhögt antal klagomål om utebliven post, rapporterar SvD Näringsliv och berättar att många av tidningens läsare vittnar om samma sak.

Enligt klagomålen har posten på vissa orter, på olika håll i landet, slutat komma. Ett hushåll i Sköndal i Stockholm var utan post i över en vecka medan en kvinna på Gärdet i Stockholm vittnade om att brevbäraren bara delade ut en dag i veckan.

Förklaringarna från Postnord har enligt artikeln varit flera. I bland har sjukdom varit orsaken, ibland plötsliga avhopp från sommarvikarier. Genomgående är att det råder personalbrist på postjätten.

”Vi försöker naturligtvis undvika att detta inträffar och riktlinjerna är att inte samma mottagare ska drabbas flera dagar i rad”, skriver Emma Riblom, kommunikationschef på Postnord, i ett mejl till svenskan.

Men enligt Joakim Levin, som är sakkunnig i ekonomisk analys på PTS, håller dock inte förklaringen. Postnord är skyldigt enligt lag att dela ut post varje dag, menar han.

ANNONS
ANNONS

”Man ska ha en beredskap så att man kan hantera avhopp och man får alltså inte ställa in posten till samma område flera dagar i rad /…/ Vi kommer att kontakta Postnord. Så här ska man inte göra”, säger han till tidningen.